Facilitair mediabedrijf NEP haalt, voor nu, de naam en het logo weg van alle wagens, gebouwen en kleding vanwege de associatie met nepnieuws. Aanleiding zijn incidenten waarbij medewerkers werden beticht van het verspreiden van nepnieuws vanwege de afkorting NEP, zo meldt de NOS.

Het bedrijf levert onder meer cameramensen en technici voor radio- en tv-uitzendingen.

De wagens waar groot NEP op staat roepen soms agressieve reacties op. Onlangs is een medewerker agressief benaderd omdat de naam op zijn kleding stond. Ook is uit voorzorg het logo van het gebouw gehaald uit vrees dat het zou worden aangevallen toen er werd gedreigd met rellen op het Mediapark.

NEP staat voor North East Pennsylvania en zit op het Mediapark in Hilversum. Topman Ralf van Vegten geeft toe dat de naam niet heel handig is. "In het begin riepen mensen weleens voor de grap iets over de naam. Maar sinds een jaar kunnen sommige mensen niet het onderscheid maken tussen fictie en werkelijkheid."

Afgelopen oktober besloot NOS om de satellietwagens niet meer te voorzien van het logo. NOS zag zich hiertoe genoodzaakt door een aanhoudende reeks van bedreigingen aan het adres van medewerkers.