De Oudejaarsloterij-reclame van de Staatsloterij, met een hoofdrol voor het egeltje Freddie, is donderdag uitgeroepen tot winnaar van de Gouden Loeki. De prijs werd voor de 25e keer uitgereikt. Ook vorig jaar ging de prijs voor de beste reclame van het afgelopen jaar naar een reclame van de Staatsloterij.

De reclame is gemaakt door reclamebureau TBWA\NEBOKO.

Disneyland Paris en de kerstreclame van Albert Heijn zijn de winnaars van respectievelijk de Zilveren en Bronzen Loeki, de prijzen die speciaal voor de jubileumeditie van de reclameprijs in het leven zijn geroepen.

De reclame van Disneyland Paris draait om een jong eendje dat verslingerd raakt aan de Donald Duck. In de Albert Heijn-reclame is het kerstdiner te zien van supermarktmanager Ilse, een rol van actrice Randy Fokke.

Onder de andere genomineerden behoorden onder meer OHRA, Jumbo en PLUS. De prijzen werden uitgereikt in Theater Amsterdam.

De winnaars worden voor 50 procent bepaald door het publiek en voor de andere helft door een publiekspanel van onderzoeksbureau GfK.

Eerdere winnaars van de Gouden Loeki, die sinds 1995 wordt uitgereikt, zijn onder meer KNGF Geleidehonden (Pak die portemonnee), Albert Heijn (Het afscheid van filiaalmanager Van Dalen), KPN (Goeiemoggel) en Heineken (Walk-in Fridge). KLM was de eerste winnaar van de prijs.

Staatsloterij Oudejaarstrekking | Freddie
105
Video
Staatsloterij Oudejaarstrekking | Freddie
Disneyland Paris - Donald Duck - Disney NL
60
Video
Disneyland Paris - Donald Duck - Disney NL
Een onvergetelijke kerst met de favoriete gerechten van Nederland
70
Video
Een onvergetelijke kerst met de favoriete gerechten van Nederland