De NPO heeft de ambitie meer groots kwaliteitsdrama te maken. De publieke omroep wil daarom een experiment beginnen waarvoor wordt samengewerkt met streamingdiensten als Netflix, Videoland en Disney+.

NPO-voorzitter Shula Rijxman vertelt donderdag in haar nieuwjaarstoespraak dat ze tot en met 2021 maximaal vijf producties willen maken. Mediadiensten met een eigen platform, zoals de eerder genoemde diensten, kunnen zich hiervoor aanmelden.

"Deze samenwerking levert ons twee belangrijke voordelen op: meer budget voor de hele Nederlandse creatieve industrie en een breder zichtbaar Nederlands product", vertelt Rijxman. "Tegelijkertijd moeten we ons antwoord vinden op alle nieuwe technieken en internationale machtsconcentraties die onze samenleving kwetsbaar maken."

Daarnaar zal de publieke omroep samen met onder meer nieuwsmedia, deskundigen en omroepen op zoek gaan.

NPO wil meer diversiteit bieden

De NPO wil daarnaast meer stappen zetten op het gebied van diversiteit. Rijxman heeft laten weten dat zij concrete afspraken met de omroepen gaat maken om dat te bewerkstelligen.

"Op het gebied van diversiteit gaat het langzamer dan ik zou willen", zegt Rijxman. Daarom zal de NPO dit jaar met de omroepen een convenant sluiten om voor meer diversiteit te zorgen."Met daarin concrete afspraken en doelstellingen." Wat die afspraken en doelstellingen behelzen, heeft de NPO nog niet geconcretiseerd.

Ook wil de publieke omroep ruimte vrijmaken voor nieuw talent en hedendaagse thema's, zoals klimaatverandering en toenemende intolerantie in de samenleving.