PowNed gaat een zaak tegen de publieke omroep starten omdat het vanaf oktober zijn programma #Onrecht niet meer via het eigen YouTube-kanaal mag vertonen. De omroep is het er niet mee eens dat het programma met Bram Krikke en Dennis Schouten alleen via de NPO zelf te bekijken is.

"De NPO wil televisie spelen op internet", zegt PowNed-voorzitter Dominique Weesie, die het niet eens is met het nieuwe besluit van de publieke omroep, dat per 1 oktober geldt.

Wanneer omroepen afleveringen van hun programma's wel via YouTube uitzenden, staat hen een boete van ruim 500.000 euro te wachten.

"Als er één omroep is die gepakt wordt met dit nieuwe beleid, dan is PowNed dat wel. Online zijn wij namelijk de grootste omroep. En dat bevalt de NPO niet. De NPO heeft namelijk de ambitie zelf een grote speler te worden online."

'Materiaal verstopt voor jongeren'

PowNed is naar eigen zeggen na drie afleveringen van #Onrecht "onder protest" gestopt met het via YouTube uitzenden van het programma.

"Gevolg is wel dat met belastinggeld geproduceerd materiaal nu domweg wordt 'verstopt' voor jongeren. De cijfers bewijzen het. Daar waar Bram en Dennis bij ons gemiddeld 1,15 miljoen kijkers hadden per filmpje, daar worden zij via de NPO nog maar half zo goed bekeken."

Volgens PowNed stelden zij een compromis voor, wat inhield dat de afleveringen via zowel YouTube als de NPO werden uitgezonden. De publieke omroep zou dit hebben afgewezen, omdat de twee video's dan met elkaar zouden concurreren in de zoekresultaten.

NPO wil content op YouTube 'gebundeld aanbieden'

De NPO laat in reactie aan NU.nl weten "de beperkt beschikbare middelen voor de coördinatie van de programmering zo effectief mogelijk in te zetten".

"Om versnippering te voorkomen willen we onze content ook op platforms als YouTube gebundeld aanbieden. Zo blijven de programma's vindbaar en herkenbaar en versterken de omroepen elkaar. PowNed speelt hierin, net als andere omroepen, een belangrijke rol."

"Omroepen kunnen zich ook op een gezamenlijk aanbodkanaal, zoals het YouTube-kanaal van NPO3, profileren. Inclusief logo's en doorverwijzingen." Daarbij kunnen omroepen er volgens de NPO voor kiezen om hun achterban te bedienen met bepaalde web only-titels en typerende fragmenten uit programmatitels.

"Ook kunnen omroepen YouTube-kanalen voor programma's aanvragen, zoals Zondag Met Lubach en #BOOS dat succesvol hebben gedaan."