De publieke omroepen hebben volgens het AD een gezamenlijke brief gestuurd naar minister voor Media, Arie Slob, waarin zij pleiten voor reclamevrije kindertelevisie.

Slob presenteerde in zijn toekomstplannen voor de publieke omroep dat de zenders tot 20.00 uur reclamevrij moeten blijven.

De omroepen vinden deze maatregel te ver gaan, omdat het de inkomsten flink zou terugdringen. Zij stellen daarom voor dat dit alleen wordt ingezet voor kindertelevisie, ook online.

Volgens het AD hebben de omroepen dit plan al overlegd met reclameorganisatie Ster.

Aanstaande woensdag zal minister Slob met de Tweede Kamer debatteren over de toekomst van de publieke omroep.

De publieke omroep zal volgens het plan van Slob vanaf 2021, wanneer de maatregelen van kracht worden, geen reclame-uitingen meer uitzenden vóór 20.00 uur. Met deze maatregel hoopt het kabinet de publieke omroep minder afhankelijk te maken van reclame-inkomsten en tegelijkertijd moet dit ervoor zorgen dat kinderen bij het kijken van televisie minder worden geconfronteerd met reclame.