De bekende YouTuber Felix Kjellberg (29), beter bekend als PewDiePie, heeft ondanks controverses in het verleden nu toch de 100 miljoen abonnees bereikt op zijn YouTube-kanaal.

Eerder kwam Kjellberg nog in opspraak omdat hij in diverse video's antisemitische grappen had gemaakt.

Kjellberg verloor hiermee lucratieve samenwerkingen met Disney en YouTube. Datzelfde YouTube feliciteert hem nu via Twitter met een videoboodschap.

De slogan 'Subscribe to PewDiePie ' ('Abonneer je op PewDiePie ') werd de afgelopen maanden door volgers van de Zweedse vlogger gebruikt in de strijd om het aantal volgers van zijn kanaal groter te houden dan dat van het Indiase platenlabel T-Series. Beide kanalen naderden de mijlpaal van 100 miljoen abonnees.

De leus werd echter ook gebruikt door de man die in maart een aanslag pleegde op twee moskeeën in Nieuw-Zeeland, waarbij vijftig mensen om het leven kwamen. Kjellberg besloot een video op te nemen waarin hij opriep de slogan niet meer te gebruiken.

De maanden daarna was het wat stiller rondom de YouTuber maar onlangs maakte hij een ware comeback. Hij gooide het roer om en begon met het maken van zogenaamde gamingvideo's waarin hij laat zien hoe hij het spel Minecraft speelt.

'Nu ik terug ben bij gaming voelt het alsof de cirkel rond is'

"Bij Minecraft komt alles samen. Het kanaal heeft meer views dan ooit. Ik vind het leuk om de video's te maken en er komen meer advertentie-inkomsten binnen dan ooit. Nu ik terug ben bij gaming voelt het alsof de cirkel rond is", aldus de populaire YouTuber.

Begin augustus trad de YouTuber in het huwelijk met zijn vriendin Marzia Bisognin (26).