Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Woensdag 31 mei 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Logo Nederlandse publieke omroep

Publieke omroep wordt grotendeels reclamevrij, NPO3 gaat op de schop

Door NU.nl/ANP

05 jun 2019 om 16:22Update: 4 jaar geleden
nujij comment177 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
De publieke omroep wordt grotendeels reclamevrij. Op NPO1, 2 en 3 zal tot 20.00 uur geen reclame meer te zien zijn. Op de sites van de publieke omroep verdwijnt de reclame helemaal.

Dat zijn de plannen voor de toekomst van de publieke omroep waar de coalitie woensdag overeenstemming over heeft bereikt, melden bronnen aan NU.nl.

NPO3 gaat volledig op de schop. De zender zal op termijn plaatsmaken voor meer regionaal nieuws, maar er is ook ruimte voor experimentele programma's.

De roep om de publieke omroep reclamevrij te maken, klinkt ieder jaar luider en luider, zeker nu de advertentie-inkomsten toch al teruglopen. Als de omroepen geen adverteerders hoeven te trekken, staan de omroepen minder onder druk om zoveel mogelijk kijkers te trekken en dus voorrang te geven aan amusement, is de gedachte.

Door reclame nog wel in de avonduren toe te staan, kiest de regeringscoalitie nu voor een minder duur compromis.

Adverteerders noemen plannen 'onnodig en onwenselijk'

De Bond van Adverteerders (BVA) is "ontzettend teleurgesteld" dat reclame deels verdwijnt van de publieke omroep. Volgens directeur Henriette van Swinderen is het "onnodig en onwenselijk" om tot 20.00 uur geen reclame meer op de buis te laten zien.

Van Swinderen benadrukt dat hiermee een belangrijk communicatiekanaal voor maatschappelijke organisaties en goede doelen verloren gaat. De zendtijd bij de publieke omroep overdag is ook erg belangrijk voor kleinere en startende bedrijven, vanwege de goedkopere reclameblokken. Dit geldt ook voor adverteerders die zich richten op specifieke doelgroepen, zoals ouderen.

'Spotjes hebben ook maatschappelijk nut'

De boodschappen van reclamespotjes zijn niet altijd louter commercieel, benadrukt Van Swinderen. "Denk aan informatie over fraude op internet, mogelijkheden om over te stappen op groene energie of wijzigingen bij ziektekostenverzekeringen."

De Ster, die de reclame bij het omroepbestel verzorgt, is verrast door het besluit van de coalitiepartijen om tot 20.00 uur geen reclame meer op de televisie te laten zien. De stichting komt later met een reactie.

NPO: Plannen zijn wéér harde bezuiniging

De NPO stelt in een reactie zeer ontstemd te zijn, omdat de organisatie niet door het ministerie van de plannen op de hoogte is gebracht. "Als de berichten in de media kloppen, betekent dit opnieuw een forse bezuiniging voor de publieke omroep", zegt een woordvoerder. "Dat gaat dan absoluut ten koste van goede en geliefde programma's en maakt de publieke omroep minder slagvaardig."

Volgens de NPO lijken de plannen ook in strijd met het regeerakkoord "waarin wordt gepleit voor een sterke publieke omroep". "Maar vooralsnog heeft de minister de plannen nog niet bevestigd en wachten we dus nog even af waar hij mee gaat komen."

FNV: Overheid moet NPO compenseren voor misgelopen inkomsten

De overheid moet de NPO gaan compenseren voor de reclame-inkomsten die de publieke omroep straks gaat mislopen, stelt de FNV in een reactie op het plan van de coalitiepartijen.

De FNV laat weten dat de publieke omroep de afgelopen jaren al ruim 250 miljoen euro heeft moeten bezuinigen. "Nog meer geld kan er niet vanaf zonder de kwaliteit en kwantiteit van de programma's aan te tasten. Er zijn in de afgelopen jaren al meer dan zeshonderd banen bij de publieke omroep verdwenen", aldus FNV-bestuurder Martin Kothman. "Door de druk op begrotingen en financiering zijn de arbeidsverhoudingen bij de publieke omroep vergaand verslechterd."

Kothman zegt dat de kijkers, luisteraars en medewerkers van de publieke omroep "niet de dupe mogen worden van een politieke deal tussen de regeringspartijen".

Omroepen hebben minder leden nodig om te blijven bestaan

Naast de aanpassing op het vlak van reclames hebben VVD, CDA, D66 en ChristenUnie ook besloten de vereiste ledenaantallen te verlagen. Een omroep heeft volgens het nieuwe akkoord 50.000 leden nodig om te blijven bestaan.

Door die maatregel lijken omroepen als WNL en Human gered. Die hebben nu respectievelijk 50.000 en 68.000 leden. Volgens de huidige regels hebben omroepen 150.000 leden nodig om bestaansrecht te hebben.

Het nieuwe vereiste ledenaantal biedt nog geen soelaas voor PowNed. Voor de omroepvereniging met zo'n 25.000 leden dreigt het doek te vallen.

PowNed: Wij hebben vóór einde van het jaar 50.000 leden

PowNed heeft goede hoop dat de omroep onderdeel van het medialandschap kan blijven. Omroepbaas Dominique Weesie heeft er alle vertrouwen in dat PowNed voor het einde van het jaar de benodigde 50.000 leden heeft.

PowNed heeft nu nog de status aspirant-omroep en hoeft door het nieuwe media-akkoord niet meer 150.000 leden te hebben om aanspraak te blijven maken op zendtijd. Een derde daarvan is straks genoeg. "We zijn druk bezig met het opzetten van een grootse ledenwervingscampagne waar we over anderhalve week mee starten", aldus Weesie.

Weesie noemt het systeem met omroepleden hopeloos ouderwets. Volgens hem zou er anders gemeten moeten worden om draagvlak te creëren. "Op Facebook en YouTube zijn wij bijvoorbeeld veruit de grootste. Is dat dan niet genoeg?", vraagt hij zich af.

Nieuwsbrief

  • Elke ochtend snel weten wat je 's nachts gemist hebt? En rond de lunch een update van het belangrijkste nieuws? Abonneer je dan nu op onze dagelijkse nieuwsbrief!
Beeld: ANP
nujij comment177 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Media

NUjij: Uitgelichte reacties

Alexono
Online marketeer
05 jun 2019 om 19:13
In vroegere jaren was het omroep systeem misschien een leuk systeen en uniek... nu is er sowieso weinig van over... Ik vind het omroep systeem met leden in 2019 een beetje achterhaald... Wat betreft het reclamevrij maken: Als je kijkt naar andere media, zoals kranten en commerciele omroepen moeten ze zichzelf zien te rooien dmv reclameinkomsten. De publieke omroep wordt grotendeels door de overheid gefinancierd, maar veel programma’s zoals entertainment en sport zouden niet uit belastingopbrengsten betaald mogen worden... Eigenlijk zou je de publieke omroep op moeten splitsen naar een reclamevrij deel wat door de overheid gesponsord wordt en aan bepaalde kwaliteitseisen dient te voldoen. Voor het andere deel zouden faciliteiten geleverd kunnen worden waar organisaties zendtijd gewoon kunnen huren op bepalde zenders en eigen reclames kunnen uitzenden of gewoon via de STER als verkoop organisatie waarna de inkomsten verdeeld worden over de programma’s die de reclametijd genereerden.
Respect: 👍 1Reacties: 💬 2
Reageer
Zwolse_Zelfstandige_Penvoerder
05 jun 2019 om 16:46
Het zou fijn zijn als er enige argumentatie volgt ter onderbouwing van dit besluit. Ik kijk weinig TV en wat de NPO me aanbiedt, boeit me niet zo - op het Journaal na. Minder reclames maken geen betere televisie. De NPO kwam de laatste jaren meerdere keren in opspraak. Vaak had dit een financiële reden. Het lijkt mij gek om meteen al meer gemeenschapsgeld aan te bieden. Tot aan 20.00 zet mijns inziens weinig zoden aan de dijk. De meest populaire programma's zitten na achten. Maak de NPO geheel reclamevrij en kijkers gaan pas echt het verschil merken. De hinderlijkheid van reclameblokken vind ik beperkt en erg subjectief. Ik zie het als een moment om even wat anders te doen (drinken halen, plasje plegen, vuilnis wegbrengen, etc.). Het (deels) reclamevrij maken van een commerciële zender, zoals RTL, is mij een mysterie. Wellicht zit ik ernaast, maar RTL krijgt verder toch ook geen ondersteuning door de Nederlandse overheid?
Respect: 👍 0Reacties: 💬 4
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment177 reacties

Net binnen

  • 19:21
    Feyenoord en AZ oefenen in voorbereiding tegen Club Brugge van Lang en Meijer
  • 19:13
    Klimaatverandering drukt zwaar op Italië, maar overstromingen staan er los van
  • 19:00
    VideoJaloerse Braziliaan gooit tiara stuk van winnares schoonheidswedstrijd
  • 18:57
    VideoBij deze luxueuze bruiloft zijn ons koningspaar en Amalia te gast

Meest gelezen

  • 1
    Verdachte van ongeluk waarbij gezin omkwam filmde dat hij veel te hard reed
  • 2
    Vrouwelijke gevangenen Nieuwersluis structureel misbruikt door personeel
  • 3
    Was het stelsel echt aan vervanging toe? Vijf vragen over het nieuwe pensioen
  • 4
    Een op de tien volwassenen kwetsbaar door opstapelende problemen
  • 5
    Visum prins Harry in het geding: was hij wel eerlijk over drugsverleden?


Nieuwsvideo's

  • Dashcam filmt hoe kruisraket zonder ontploffen weg in Kyiv raakt
    Dashcam filmt hoe kruisraket zonder ontploffen weg in Kyiv raakt
  • Jaloerse Braziliaan gooit tiara stuk van winnares schoonheidswedstrijd
    Jaloerse Braziliaan gooit tiara stuk van winnares schoonheidswedstrijd
  • Is kaas nou echt zo slecht voor je?
    Is kaas nou echt zo slecht voor je?
  • Chinese straaljager scheert rakelings langs Amerikaans vliegtuig
    Chinese straaljager scheert rakelings langs Amerikaans vliegtuig

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden