Elsevier Weekblad zal per december 2020 verdergaan onder de naam EW. De Britse uitgever RELX, de eigenaar van de merknaam Elsevier, wil deze naam exclusief voor de gelijknamige wetenschappelijke uitgeverij gebruiken.

Hoofdredacteur Arendo Joustra laat weten dat de journalistieke koers van het blad niet zal veranderen. Wel heeft het wekelijkse tijdschrift per 1 juni een nieuw logo, de letters EW met daaronder 'Elsevier Weekblad'.

Om de naam nog tot 2024 te kunnen behouden, had het weekblad jaarlijks 1 miljoen euro moeten betalen. De uitgever zegt dit geld liever te willen besteden aan journalistieke producties.

De vormgeving van het opinieblad, dat wekelijks zo'n 380.000 mensen bereikt, werd begin 2019 veranderd.

Blad wordt al ruim 120 jaar uitgegeven

RELX is voor een derde eigenaar van Elsevier Weekblad, de overige aandelen zijn in handen van twee investeerders die tevens eigenaar zijn van de Nederlandse uitgeverij New Skool Media.

Begin december 2015 werd al bekend dat het weekblad de naam zou moeten veranderen omdat de eigenaar de naam Elsevier alleen nog wilde gaan gebruiken voor de wetenschappelijke uitgeefactiviteiten. Toen werd ook al de mogelijkheid om het blad samen met een andere uitgever te exploiteren onderzocht.

In 1891 werd Elsevier, toen nog een maandblad, voor het eerst uitgegeven.