NPO Radio 2 is de best beluisterde zender van 2018. De zender behaalde afgelopen jaar een marktaandeel van 12,7 procent. Dat is een stijging van 1,2 procentpunt.

Het is het grootste marktaandeel voor de zender sinds 1992. Radio 538 sloot het jaar af op de tweede plaats met een marktaandeel van 11,6 procent.

Sky Radio volgt op plek drie. Deze zender behaalde een marktaandeel van 9,2 procent. Qmusic en Radio 10 staan met 8,7 procent op een gedeelde vierde plaats. 

Radio 3FM en Veronica zagen hun marktaandeel verder slinken. Eerstgenoemde eindigde op 2,8 procent, een daling van 0,7 procentpunt ten opzichte van 2017. Veronica daalde met 0,5 procentpunt en eindigde met een marktaandeel van 3,6 procent.

Top 2000 laat Radio 2 pieken

Dankzij de Top 2000 is NPO Radio 2 ook de laatste twee maanden weer marktleider. De zender piekte met een marktaandeel van 16,9 procent, 6 procentpunt hoger dan Radio 538.

Ook Sky Radio deed het goed in november en december. Dat had de zanger te danken aan kerstmuziek. De zender completeert de top drie met een marktaandeel van 10,1 procent. Alle andere stations moesten inleveren.

3FM lijkt niet van Serious Request te profiteren

De vernieuwde opzet van Serious Request heeft NPO 3FM geen extra luisteraars opgeleverd. Sterker nog, de geplaagde zender leverde over de periode van november tot en met december opnieuw in, blijkt uit cijfers van Stichting Nationaal Luister Onderzoek.

3FM scoorde in de laatste twee maanden van 2018 een marktaandeel van 2,3 procent, ongeveer 0,2 procentpunt lager dan de vorige meetperiode. In de afgelopen jaren scoorde de zender vaak juist beter in december dankzij Serious Request. Vorig jaar werd over dezelfde periode nog een aandeel van 4 procent gehaald.

De jongerenzender stapte dit jaar voor het eerst af van het beproefde recept van het Glazen Huis. In plaats daarvan liepen drie dj-duo's door het land om geld in te zamelen. De opbrengst was ruim 1,3 miljoen euro.