Margriet van der Linden maakt voor de NPO een programma over homoseksualiteit. De presentatrice gaat voor How to be Gay? in gesprek met homo- en biseksuelen over de hele wereld.

Van der Linden vertelt tijdens de seizoenspresentatie van de NPO dat ze regelmatig gevraagd wordt naar haar eigen geaardheid en het interessant vond dat te belichten in een televisieprogramma. Ze reisde voor het programma, dat vanaf vrijdag 23 november te zien is, naar China, Libanon en Rusland.

Jasper Krabbé gaat eveneens een nieuw programma maken voor de publieke omroep: de kunstenaar maakt De Blauwe Hond voor Zapp, waarin hij kunst voor kinderen toegankelijk gaat maken.

Patty Brard onderzoek overgewicht

Patty Brard en Diederik Jekel vormen voor omroep NTR een gloednieuw tv-duo. In de vierdelige serie Brard & Jekel: VetGelukkig onderzoeken Brard en Jekel vanuit hun persoonlijke ervaringen de wetenschappelijke en culturele kanten van overgewicht.

Ze weten allebei wat het is om te strijden tegen overgewicht. Begin dit jaar onderging Brard een gastric bypass, waarna ze fors afviel. Deze week vierde ze op Ibiza dat de weegschaal onder de gewenste zeventig kilo dook.

Frans Klein vindt bezuinigingsverwijten ongegrond

Tijdens de jaarlijke presentatie van de programmering van de publieke omroep benadrukt Frans Klein, directeur video, dat er ondanks de dreigende bezuinigingen van 62 miljoen euro gekozen is voor een gevarieerde programmering in het nieuwe seizoen.

''We focussen op onze speerpunten: journalistiek, kinderprogrammering, drama en documentaires.''

Rutger Castricum aan de bar met politici

Omroep PowNed komt vanaf vrijdag 7 september met het nieuwe politieke programma De Hofbar. Rutger Castricum presenteert de wekelijkse afleveringen op NPO 2 (22.45 uur).

In De Hofbar tegenover de Tweede Kamer nodigt Castricum burgers en politici uit. "Zowel actualiteiten als agendapunten rechtstreeks uit de samenleving komen hier aan bod. En bij ieder onderwerp geldt de belangrijkste spelregel: geen Haagse vragen, geen Haagse antwoorden", stelt de omroep.

Kijkers moeten meedenken

De publieke omroep nodigt dit najaar alle Nederlanders uit zelf met een programma-idee te komen. Op die manier wil de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) ook de vijftien procent van Nederland aanspreken die nu nog niet wordt bereikt. Dat zei Shula Rijxman, voorzitter van de raad van bestuur van de NPO, bij de seizoenspresentatie.

Volgens haar zijn het vooral bepaalde groepen jongeren en migranten die de NPO nu nog niet weten te vinden. Voor hen wil de omroep ook programma's maken.

"Vertel ons maar wat we nog niet maken, wat je wilt zien", vertelde Rijxman. "Wij kijken dan serieus of we er iets mee kunnen." Hoe het project precies vorm krijgt, is nog niet duidelijk.