De Evangelische Omroep (EO) komt in actie tegen de voorgenomen bezuinigingen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Onder de slogan 'Juist nu het er op aankomt' start de EO maandag een campagne op televisie.

De tv-spotjes, die tijdens de STER-reclameblokken worden uitgezonden, moeten kijkers overhalen voor 10 euro per jaar lid van de omroep te worden.

"De campagne is bittere noodzaak, omdat de NPO disproportioneel bezuinigt op levensbeschouwelijke titels van de EO", zegt omroepdirecteur Arjan Lock in het AD. "Een kwetsbaar genre dreigt grotendeels te verdwijnen. Dit doen we dus niet voor de lol. Hoe meer draagvlak, hoe groter de zeggingskracht en sterker het signaal."

In een reactie aan NU.nl laat de omroep weten nog steeds voornemens te zijn juridische stappen te ondernemen, wanneer uit de definitieve plannen van de NPO blijkt dat de EO te weinig zendtijd en budget krijgt. Daarover wordt meer duidelijk wanneer die plannen bekend worden gemaakt.

Ontslag

Eerder liet Lock weten dat zijn omroep de hardste klappen krijgt door de voorgenomen bezuinigingsplannen van de NPO. "We gaan terug van ruim 9 miljoen euro naar een kleine 4 miljoen euro." De bezuinigingen zijn volgens hem onevenredig groot en leiden tot veel ontslagen.

De NPO wil de zendtijd van levensbeschouwelijke programma's als Adieu God?, De Kist, Ik mis je en De Verandering halveren. De beoogde programma's zijn nu nog wekelijks op televisie te zien.

Aanleiding voor de maatregelen zijn de dalende reclame-inkomsten. De publieke omroep krijgt volgend jaar ruim 60 miljoen euro minder van minister Arie Slob (Media).