De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wil extra geld gaan vragen aan kabelaars zoals KPN en Ziggo, om zo de verwachte terugval aan reclame-inkomsten op te kunnen vangen. 

Dat zegt NPO-topvrouw Shula Rijxman dinsdag in De Telegraaf. Een woordvoerder van de NPO bevestigt de uitspraken van Rijxman tegenover NU.nl.

Door de naar verwachting flink tegenvallende reclame-inkomsten de komende jaren, dreigt er een gat van tientallen miljoenen op de begroting van de NPO.

De hogere bijdrage voor de kabelaars kan ervoor zorgen dat deze kosten worden verhaald op de tv-kijker. De kabelbedrijven willen hier echter niets van weten. "Wat de NPO wil kan helemaal niet", laat een woordvoerder van de koepelorganisatie voor kabelmaatschappijen NL Connect aan NU.nl weten. Hij noemt de suggestie dat de kabelaars meer moeten betalen "lachwekkend".

"De populariteit van televisiepakketten staat al onder druk, en een prijsverhoging zou de consument alleen maar meer afschrikken", aldus de woordvoerder. 

Efficiënter

Rijxman zegt in De Telegraaf dat de NPO wel extra kosten moet gaan rekenen, omdat ze niet nog een keer kunnen bezuinigen. "We kunnen misschien nog iets efficiënter werken, meer samenwerken en beknibbelen op marketing en voorlichting. Maar dat is een druppel op de gloeiende plaat", zegt de NPO-baas.

Een woordvoerder van de NPO bevestigt tegenover NU.nl dat de inkomsten van de publieke omroep moeten worden vergroot, omdat extra bezuinigen steeds moeilijker wordt.

Rijxman erkent dat extra kosten voor de kabelaars mogelijk worden doorberekend op de televisiekijker. "Of het gaat af van de Ziggo's van deze wereld", aldus Rijxman.

Doorzenden

Volgens de koepelorganisatie moet de publieke omroep wel degelijk zelf in de kosten snijden. "Als je heel eerlijk kijkt zou de NPO niet eens geld mogen vragen voor het doorzenden van de uitzendingen", aldus directeur Mathieu Andriessen van NL Connect. Er gaat volgens hem al genoeg publiek geld naar de NPO.

Het is volgens hem ook vreemd om een product dat aan populariteit verliest voor een hogere prijs in de markt te zetten. Bovendien geeft de NPO zijn programma's al lange tijd gratis weg via internet. Volgens NL Connect is de NPO waardevol, "maar niet tegen elke prijs".

In 2016 ving de publieke omroep ruim 43 miljoen euro aan "overige inkomsten", grotendeels het geld dat bij kabelbedrijven in rekening wordt gebracht. Dat bedrag kwam bovenop de rijksmediabijdrage van bijna 837 miljoen euro.

Grotere kabelbedrijven als KPN, VodafoneZiggo en Delta zijn verplicht om de NPO-programma's door te zetten, waarmee ze feitelijk verplicht zijn om geld naar de NPO over te maken. "Kleinere kabelbedrijven kunnen het doorgeven van NPO-programma's weigeren", legt Andriessen uit.

KPN wil niet vooruitlopen op eventuele wijzigingen van prijzen en onthoudt zich verder van commentaar. VodafoneZiggo gaf aan best bereid te zijn om samen met andere partijen en de NPO na te denken over hoe zij eventueel meer inkomsten kunnen genereren. ''Maar opnieuw meer betalen aan de NPO voor hetzelfde product is nu niet aan de orde'', was de reactie van het bedrijf.

Bezuinigingen

Ook minister Arie Slob (Media) heeft aangegeven het gat niet voor de NPO te willen dichten en ook de Tweede Kamer voelt hier niets voor.

"De NPO moet de komende tijd alle creativiteit gebruiken om te kijken of bezuinigingen kunnen worden doorgevoerd. Het is geen feest, maar wel de weg die we moeten bewandelen", zei hij maandag in de Tweede Kamer.

De NPO-topvrouw geeft aan onafhankelijk te willen blijven van commercie en ziet het daarom bijvoorbeeld niet zitten meer reclame op de internetplatforms te zetten.