NRC en Volkskrant plaatsen oproep voor GeenStijl-boycot adverteerders

Op de websites van de Volkskrant en NRC komt een oproep voor adverteerders niet meer te investeren in reclame op de website GeenStijl. Het pamflet verschijnt ook in de twee papieren kranten. 

Het pamflet is geschreven door onder anderen NRC-columniste Rosanne Hertzberger. Eerder uitten diverse columnisten kritiek op seksistische stukken en het programma DumpertReeten op GeenStijl. Dat zou de site al diverse adverteerders hebben gekost. 

Zo stond op de site een vraag aan lezers over de Volkskrant-columniste Loes Reijmer: Zou u haar doen?  Daarna volgden tal van seksistische opmerkingen die GeenStijl niet verwijderde. 

In het pamflet worden bedrijven als ANWB, Coolblue en Rabobank direct aangesproken. "U betaalt mee aan de salarissen van de meest invloedrijke internettrollen," staat er te lezen. 

NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch laat aan de NOS weten dat de kranten met het pamflet alleen de discussie rondom GeenStijl willen faciliteren en dat Hertzberger niet optreedt als medewerker van de krant, maar als 'privépersoon'. 

GeenStijl spreekt over "dode bomen in doodstrijd".

Lees meer over:
Tip de redactie