BNN gaat 'oorlogje spelen' voor sociaal experiment op televisie

BNN zendt vanaf eind april Dat wordt oorlog! uit, een sociaal experiment waarin twee groepen jongeren bewust tegen elkaar worden opgezet. Doel is volgens de omroep om te zien hoe gemakkelijk haat en afgunst tussen verschillende groepen kunnen worden gevoed.

De resultaten waren "verbijsterend", zegt presentator Jan Versteegh. "Haat is iets dat altijd onder de oppervlakte sluimert en naar boven komt als er aan de juiste touwtjes getrokken wordt. Dat dit heel effectief kan zijn blijkt wel in Dat wordt oorlog!", aldus Versteegh.

"We hebben het experiment een dag eerder moeten afronden om complete escalatie te voorkomen. Deelnemers gaan echt hard tegen hard."

De kandidaten denken volgens BNN dat ze meedoen aan een realityserie maar zijn in werkelijkheid onderdeel van een sociaal experiment dat is gebaseerd op het bekende Robbers Cave Experiment. Dit werd in 1954 voor het eerst uitgevoerd in de Verenigde Staten. Vanuit de controle kamer geeft een psycholoog direct uitleg bij de processen die de deelnemers doormaken.

Dat wordt oorlog! is vanaf 25 april vier dinsdagen te zien op NPO 3.

Lees meer over:
Tip de redactie