Media-ondernemer John de Mol wil eigenaar van uitgever de Telegraaf Media Groep (TMG) worden om "een Nederlands mediabedrijf te bouwen", zegt hij zaterdag in een interview met de Telegraaf.

"Ik heb in het verleden een aantal keren pogingen gedaan om in dit land een mediabedrijf op te zetten. Dat was door de weerstand van de politiek heel moeilijk", zegt De Mol in De Telegraaf.

"De oude media, waaronder kranten en tv, moeten een enorme omslag gaan maken om het te gaan redden tegenover nieuwe media die een grote voorsprong hebben", aldus de ondernemer, die vindt dat TMG moet inzetten op het bereiken van consumenten via meerdere platformen.

"De Telegraaf is een journalistiek bedrijf dat prima inhoud levert. Maar de vorm, de snelheid en de kwaliteit moeten worden veranderd om toekomstbestendig te zijn in het huidige medialandschap."

Overnamegevecht

Rond TMG woedt momenteel een overnamegevecht. Het Vlaamse Mediahuis wil samen met de familie Van Puijenbroek, grootaandeelhouder met een belang van 40 procent, het moederbedrijf van onder meer De Telegraaf, Metro en de regionale krantengroep HMC van de beurs halen. 

De Mol vergrootte in januari zijn belang in TMG van 18,4 procent naar 20,15 procent. Enkele dagen later bracht zijn mediabedrijf Talpa een bod uit op de uitgever.

TMG noemde het bod van Talpa "ongevraagd, niet-bindend en voorwaardelijk". Het concern liet weten dat de raad van bestuur en de raad van commissarissen het bod zorgvuldig zou beoordelen. Ze zeiden daarbij nadrukkelijk rekening te houden met alle belanghebbenden, inclusief de aandeelhouders.

Rollebollen

De komende tijd wil De Mol gesprekken gaan voeren met TMG-personeel en grootaandeelhouder Guus van Puijenbroek om te bekijken of zijn beoogde koers strookt met hun opvattingen. "Ik wil weten dat de strategie die ik voor ogen heb omarmd wordt. Ik heb geen zin om een bedrijf te kopen om vervolgens met 200 journalisten te gaan rollebollen."

De Mol is eigenaar van vier radiostations (Sky Radio, Veronica, Radio 538 en Radio 10) en heeft belangen in SBS Nederland (33 procent).