De finale van het Eurovisie Songfestival en die van het EK voetbal waren de best bekeken tv-programma's van 2016. Uit het jaaroverzicht van Stichting Kijkonderzoek blijkt dat naar beide programma's meer dan vier miljoen mensen keken.

De finale van het Eurovisie Songfestival eindigde officieel op de eerste plaats met 4,286 miljoen kijkers, die van het EK werd tweede met 4,236 miljoen kijkers.

Met een verschil van iets meer dan 1 procent valt echter niet met zekerheid te zeggen dat werkelijk meer mensen naar Douwe Bob en de Oekraïense winnares Jamala keken dan naar de eindstrijd tussen Portugal en Frankrijk, die door de Portugezen werd gewonnen. Stichting Kijkonderzoek baseert zich namelijk op een steekproef. Van 2.750 mensen uit 1250 huishoudens wordt het kijkgedrag geregistreerd.

Op de derde, vierde, vijfde en zesde plaats staan ook EK-voetbalwedstrijden, gevolgd door Boer zoekt vrouw internationaal, dat volgens het jaarrapport 3,4 miljoen kijkers trok.