De STER-blokken moeten korter en persoonlijker als het aan directeur Frank Vormer ligt. De reclameblokken bij NPO moeten anders om op die manier te voorkomen dat mensen zich "afkeren van reclame".

"We zullen de blokken op tv korter moeten maken. We gaan nu kijken hoe de publieke omroep met minder reclame toch evenveel omzet kan genereren", aldus Vormer in gesprek met AD.

De STER-directeur denkt dat er mogelijkheden liggen in personalisatie van reclameblokken, niet alleen online maar ook op de 'gewone' televisie. Iedereen zou dan reclame zien gebaseerd op welke programma's worden bekeken. "Het kan dan voor adverteerders duurder worden om een commercial bij ons uit te zenden. Maar de effectiviteit gaat wel omhoog.''

Vormer merkt dat reclames steeds vaker humoristisch of ontroerend moeten zijn en dat 'irritante' reclames niet meer werken. "Niemand wil meer dat er een negatief imago aan zijn merk kleeft. Je ziet minder tenenkrommende wasmiddelenreclames dan tien jaar geleden."