3FM bereikt minder jonge luisteraars

De beoogde verjonging van radiozender 3FM is "mislukt". Dat concludeert mediabureau Vizeum op basis van de luistercijfers. De zender zag de afgelopen anderhalf jaar zijn marktaandeel in de doelgroep 20-34 jaar bijna halveren.

Het mediabureau analyseerde de luistercijfers op werkdagen van januari 2015 tot en met juli 2016. Het zenderaandeel daalde van circa 19,5 procent in januari 2015 naar ongeveer dertien procent nu.

‚ÄčOpvallend is dat de middagshow, nu gepresenteerd door Frank van der Lende, de laatste anderhalf jaar ongeveer de helft van het aantal luisteraars in de doelgroep 20-34 jaar verloor.

Ook het ochtendprogramma van Giel Beelen verliest luisteraars. Zijn show haalde in juni-juli vorig jaar nog een aandeel van 21 procent, maar dit is nu gedaald tot 11,5 procent.

Inhoudelijke ambitie

"Het aantal luisteraars is zeker belangrijk voor ons", vertelde NPO Radio-directeur Jan Westerhof in maart aan NU.nl.

"Daar kijken we echt wel goed naar en we kijken hoe zich dat verhoudt tot de programmering. Die cijfers nemen we serieus. Maar ik hecht eraan, voordat het een plat verhaal over luistercijfers wordt, dat het te maken heeft met een inhoudelijke ambitie. Als die niet goed is, dan hebben we een probleem."

Naar verluidt werkt NPO 3FM momenteel aan een nieuwe programmering en positionering.

Lees meer over:
3FM
Tip de redactie