Kranten Egypte schatten afloop staatsgreep Turkije verkeerd in

Verschillende Egyptische kranten hebben de afloop van de militaire poging tot staatsgreep in Turkije verkeerd ingeschat.

"Turkse leger brengt Erdogan ten val", kopte de staatskrant Al-Ahram zaterdag. De krant Youm 7 somde op zijn website de "Redenen voor de val van Erdogan" op; de Turkse president was volgens het blad onder meer een van de grootste ondersteuners van terreurorganisaties als Islamitische Staat.

Kranten waren al gedrukt voordat duidelijk werd hoe de couppoging in Turkije zich ontwikkelde. Achter de berichtgeving kunnen politieke motieven zitten. In de zomer van 2013 zette het Egyptische leger de gekozen islamistische president Mohammed Mursi na massaprotesten tegen hem af.

Critici van het leger spraken van een putsch. Mursi en zijn Moslimbroederschap onderhielden goede betrekkingen met Erdogan, die toentertijd in Turkije premier was.

Lees meer over:
Tip de redactie