Opbrengst Serious Request valt bijna miljoen hoger uit

De 3FM-actie Serious Request van 2015 blijkt bijna een miljoen euro meer te hebben opgebracht dan in december werd gemeld. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Rode Kruis. 

In totaal is er ruim 8,4 miljoen euro opgehaald. Op 24 december, toen de 3FM-dj's na een week vasten uit het Glazen Huis in Heerlen kwamen, werd een opbrengst van 7,5 miljoen bekendgemaakt.

Het verschil kan worden verklaard doordat het Rode Kruis in december nog niet alle donaties en toezeggingen binnen had en een schatting moest maken. "Die is gelukkig te conservatief gebleken", zegt woordvoerder Merlijn Stoffels.

Stoffels zegt erg blij te zijn met de hogere opbrengst. Het geld wordt gebruikt om jongeren in oorlogs- en conflictgebieden, zoals Syrië en Congo, weer hoop te geven voor de toekomst. "Ze krijgen van het Rode Kruis scholing, beroepstraining, psychische begeleiding en hulp bij het opzetten van een bedrijf." 

Voorgaande edities

De opbrengst van vorig jaar was wel een stuk lager dan die van voorgaande edities. In 2014 leverde de benefietactie zo'n 12 miljoen euro op en het jaar ervoor was het ruim 12,3 miljoen. Ook bleek dat Serious Request dit keer een miljoen minder mensen had bereikt dan in de jaren ervoor.

Volgens de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zou dit kunnen komen doordat is gekozen voor een meer sobere aanpak, zonder spraakmakende activiteiten als Veiling TV, slaapgasten en het zogenoemde sapjesalarm (waarbij de dj's van sapjes werden voorzien).

Komende december staat het Glazen Huis in Breda. Dj Giel Beelen maakt dinsdagochtend in zijn programma op NPO 3FM bekend waarvoor dit jaar geld wordt ingezameld.

Tijdens Serious Request draaien de dj's die zijn opgesloten in het Glazen Huis, verzoeknummers in ruil voor donaties aan het Rode Kruis. Ook worden er spullen van bekende Nederlanders geveild. De eerste editie was in 2004 op de Neude in Utrecht.

Lees meer over:
Tip de redactie