De online kiosk Myjour, waar gebruikers losse artikelen van kranten en tijdschriften kunnen kopen, stopt. Eind maart gaat de website offline.

Volgens de oprichters is het niet gelukt om een succesvol verdienmodel voor de website neer te zetten.

"Waar we ons vooral op hebben verkeken is dat de uitgevers hun content drie jaar geleden nog niet op orde hadden", aldus oprichter Jan Verheul tegen Villamedia. "Het was nog niet of slecht digitaal beschikbaar en het auteurs- en beeldrecht was niet goed vastgelegd voor het online aanbieden van artikelen."

Myjour heeft 40.000 gebruikers, waarvan 5 procent tegoed bij de website heeft gekocht.

Blendle

Blendle, concurrent van Myjour, doet het wel goed. Blendle had in september vorig jaar 500.000 Nederlandse gebruikers. Het bedrijf begon in Nederland en breidde eerder dit jaar uit naar Duitsland. Het bedrijf wist een investering van 3 miljoen euro op te halen bij The New York Times en de Duitse mediareus Axel Springer.

Mede door deze investering kon Blendle onlangs in Duitsland uitbreiden en groeide het bedrijf uit tot zeventig werknemers.