De reclame-inkomsten van radiostations zijn afgelopen jaar licht teruggelopen. Netto haalden de stations hiermee 225 miljoen euro binnen, 3,5 procent minder dan in 2014. 

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).

''Adverteerders waren vooral in het tweede en derde kwartaal voorzichtig met radio-investeringen. Gelukkig zat het vierde kwartaal weer op niveau'', zegt Liedewij Hentenaar, directeur van het RAB.

Het bureau meldde eerder al dat radio-inkomsten vorig jaar gedrukt werden doordat er geen grote sportevenementen waren, zoals het WK voetbal en Olympische Spelen. Het totale aantal adverteerders is wel flink toegenomen, van 1782 in 2014 naar 1939 vorig jaar.

Ziggo

Telecombedrijf Ziggo was net als een jaar eerder de grootste radioadverteerder. Renault eindigde op plaats twee. De Franse autobouwer verdubbelde zijn reclamebudget op de radio. Ook Volkswagen gaf veel uit. De Duitsers waren goed voor de vijfde plek. Winkelketens Kruidvat en Lidl eindigden op plaatsen drie en vier.

Het RAB is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations.