Harry Piekema had aanvankelijk geen zin in auditie Albert Heijn-reclame

Het is inmiddels tien jaar geleden dat Harry Piekema zijn entree maakte als Meneer van Dalen in de Albert Heijn-reclames. Het scheelde weinig of het was een andere acteur geworden, aangezien de acteur aanvankelijk geen zin had in de auditie voor die rol.

Dat vertelt hij aan de Volkskrant.

Het begon met een oproep van het castingbureau. "Die hadden alleen een oude foto van me. Ik snapte niet zo goed waarom ze aan me dachten. Ze dachten eigenlijk nooit aan mij. Ik had er ook niet zo veel zin in."

"Audities horen erbij, maar het vervelende van commercials is dat de regisseurs niet geïnteresseerd zijn in wat je doet, maar hoe je oogt. Je komt binnen, je geeft de regisseur een hand en dan weet je eigenlijk al of het ja of nee is. Ze zoeken een plaatje. En dan moet je nog beginnen."

Voordeel

Uiteindelijk kwam voor Piekema alles goed. "Ze zochten iemand die zowel serieus als grappig kon zijn. Dat ik onbekend was, was in mijn voordeel. Het was ineens een kwaliteit. Ik wilde er toch het beste van maken, ik speelde het wat over de top."

"Het is een advies dat ik nu aan acteurs geef: maak het jezelf naar je zin op een audiitie. Doe iets wat je leuk vindt. En dan maar afwachten, je hebt er verder toch geen invloed op. Ze hebben, meen ik, 120 man gecast."

Lees meer over:
Tip de redactie