Het AD gaat in 2016 experimenteren met een betaalmuur op de website. Het plan is onderdeel van een grote digitale vernieuwingsslag van de krant.

"In huis spreken we liever van een knuffelmuur. Het doel is niet om meer lezers aan te trekken, maar om bestaande lezers meerwaarde te bieden", zegt AD-hoofdredacteur Christiaan Ruesink (foto) in gesprek met Persinnovatie.

"Abonnees hebben vaak het idee dat ze betalen voor iets wat online gratis is. Ook al zetten we niet de hele krant online. Nu niet en straks evenmin."

De betaalmuur wordt niet direct ingevoerd, maar geleidelijk geïntroduceerd. 

"We willen mensen eerst aanmoedigen, voordat het slot erop gaat. Dat geldt voor zowel het AD als voor de Wegener-titels. Je moet eerst laten zien wat je bent. Mensen kennis laten maken."

Website

Ruesink zegt dat AD online op dit moment "niet up to date" is. Volgens hem zijn er de laatste jaren op gebied van print bij het AD meer vernieuwingen doorgevoerd dan online. Maar in 2016 gaat de website van de krant drastisch veranderen.

Hoe dat eindresultaat eruit gaat zien lijkt echter nog niet helemaal zeker.

"Het kenmerkende van de site is de wat chaotische presentatie. Veel mensen houden daarvan, anderen juist helemaal niet. We hebben gemerkt dat door die mix onze website juist anders is. Die eigenheid bevalt ons, die willen we behouden."