De eigenaar van Elsevier wil dat het weekblad de naam verandert. Eigenaar RELX Group, voorheen Reed Elsevier, heeft het personeel donderdag ingelicht over het voornemen.

Dat meldt Elsevier donderdag. 

De naam Elsevier moet in de toekomst alleen gebruikt gaan worden voor de wetenschappelijke uitgeefactiviteiten van RELX. 

De eigenaar onderzoekt volgens Elsevier ook de mogelijkheid om het blad samen met een andere uitgever te exploiteren. RELX zou dan een minderheidsbelang nemen. 

De hoofdredactie van Elsevier noemt het voornemen van RELX om het blad af te stoten "begrijpelijk", maar ook "uiterst pijnlijk". 

Strategie

Volgens Elsevier is het blad financieel gezond en winstgevend, maar past het besluit van RELX in de veranderde strategie van het bedrijf. 

"De eigenaar heeft misschien wel het juridische recht om te eisen dat de naam Elsevier niet langer mag worden gevoerd, maar niet het morele", stelt de hoofdredactie. "Toen Elsevier 125 jaar geleden als blad werd opgericht, was van wetenschappelijke uitgaven nog geen sprake."

De redactieraad heeft naar eigen zeggen grote bezwaren tegen de naamswijziging. 

In 1891 werd Elsevier, toen nog een maandblad, voor het eerst uitgegeven.