Dat de winst van het nieuwe pop up-restaurant van De Wereld Draait Door naar een goed doel gaat, is volgens Matthijs van Nieuwkerk niet omdat de programmamakers het gevoel hebben zich als publieke omroep te moeten verantwoorden.

"We geven het verdiende geld liever aan mensen die het beter kunnen gebruiken", aldus de presentator in gesprek met NU.nl.

Donderdag 3 december wordt het pop up-restaurant van De Wereld Draait Door (DWDD) geopend in Amsterdam. Het restaurant blijft tot 22 december open en doneert de winst aan de Antoni van Leeuwenhoek Foundation, een goed doel dat zich inzet voor de strijd tegen kanker.

"We hebben eerder veel aandacht besteed aan dit goede doel in het programma. Ook met professoren, die bij ons aan de tafel zaten", aldus van Nieuwkerk. "De keuze voor dit goede doel was in lijn met ons programma."

Kritiek

Onder meer GeenStijl uitte deze week kritiek op het tijdelijke initiatief, waarbij ze de focus legden op de winst van het restaurant.

In het NRC liet Robert Kranenborg weten dat het Commissariaat van de Media eerder had besloten dat er geen "té enthousiaste reclame" voor het restaurant gemaakt mocht worden. "We mogen niks meer zeggen op tv over het restaurant en het kookboek. Jammer", aldus Kranenborg tegen de krant.

Maar Van Nieuwkerk voelt geen verantwoordelijkheid als programmamaker van de publieke omroep. "Totaal niet, ik weet niet eens hoe dat wetboek er uit ziet", aldus Van Nieuwkerk.

"Wij hoeven hier niet aan te verdienen en doen het niet voor het geld. We geven de winst aan mensen die het beter kunnen gebruiken. Wij zijn hier alleen maar om mooie programma's te maken."

Doelgroep

Van Nieuwkerk opende woensdagavond samen met chefkok Robert Kranenborg officieus het restaurant, dat donderdag voor het publiek opengaat. Een vijfgangenmenu kost 79,95 euro, en bevat een selectie uit alle vergeten klassiekers die in de afgelopen vijf jaar bij DWDD aan bod zijn gekomen.

Het restaurant is, ondanks de prijs van het menu, niet gericht op een bepaalde doelgroep. "Het is aan de prijs, maar het eten is van een buitengewone kwaliteit. Dit vakmanschap zie je niet overal, het is misschien wel schaars. Het zal niet voor iedereen te betalen zijn."

De Wereld Draait Door ontwikkelt zich, door de omliggende activiteiten die door het televisieprogramma worden georganiseerd, steeds meer tot een merk. De focus blijft toch altijd op het programma, aldus Van Nieuwkerk. "We zijn een televisieprogramma en soms komt er iets op ons pad waarvan we denken: dat zouden we kunnen doen. Je verzint het ter plekke."

Documentaires

In 2016 gaat DWDD door met de extra evenementen. Het programma gaat twee documentaires uitzenden en het pop up-museum krijgt een tweede editie. Eerder organiseerden de makers ook een festival en colleges.