Op de redactie van dagblad De Telegraaf verdwijnen 36 van de 255 arbeidsplaatsen. 

Dat maakte moederbedrijf TMG vrijdag bekend.

Net als veel andere mediabedrijven kampt TMG al geruime tijd met een sterk dalende omzet. Zo worden er steeds minder papieren kranten verkocht. Ook de opbrengsten uit advertenties staan flink onder druk.

Het bedrijf is bezig met een sanering om de kosten meer in lijn te brengen met de lagere opbrengsten. De ontslagronde bij De Telegraaf is daar onderdeel van. Door de redactie helemaal opnieuw in te richten denkt de krant evengoed ruimte vrij te spelen om nieuwe bronnen van inkomsten aan te boren.

Doelgroep

Eerder werd al bekend dat katernen als De Financiële Telegraaf (DFT), Vrouw, Privé, Telesport en Autovisie meer ruimte krijgen voor initiatieven om buiten de krant om hun doelgroep te bereiken. Bijvoorbeeld via websites of mobiele apps, zei een woordvoerder.

''De Telegraaf slaat de weg in naar vernieuwing'', aldus hoofdredacteur Paul Jansen. ''Helaas zijn pijnlijke maatregelen daarbij noodzakelijk, niet alleen uit kostenoverwegingen maar ook om een kwaliteitsslag te maken.'' De papieren krant blijft volgens Jansen wel een ''belangrijk platform'' waarin wordt geïnvesteerd.

Solliciteren

Voor vier op de vijf journalisten van De Telegraaf geldt dat zij zullen moeten solliciteren op een functie binnen de nieuwe organisatie. Op welke deelredacties precies gesneden zal worden, kon een woordvoerder nog niet aangeven. Medewerkers die boventallig worden, vallen onder het sociaal plan van TMG.