De Nederlandse Playboy blijft foto's van naakte vrouwen publiceren. "Maak je geen zorgen, het blijft gewoon zoals het was", zegt hoofdredacteur Maarten Bloem dinsdag tegen Giel Beelen op 3FM. 

Maandagnacht werd bekend dat de Amerikaanse Playboy gaat stoppen met het publiceren van naaktfoto's. Volgens de uitgever is het idee achterhaald, omdat op internet eenvoudig foto's van naakte vrouwen te vinden zijn.

Het nieuws kwam voor Bloem als een verrassing. "Ik wist wel dat er iets aan stond te komen en dat het in deze hoek zou zitten, maar dit is wel vrij drastisch", vindt hij. "Het is als een broodje kroket, zonder kroket. Dat is niks."

Bloem denkt pas aan stoppen met de naaktfoto's als "er echt nul mensen meer geïnteresseerd zijn". 

Plastic

Het verschil tussen het Nederlandse en het Amerikaanse blad is groot, stelt Bloem. "Daar ligt het blad in plastic verpakt achterin tankstationnetjes. Het heeft een andere reputatie dan bij ons. Ik denk toch dat zij last hebben van teruglopende advertentiemarkt en minder lezers."

Het lezersaantal van de Amerikaanse Playboy is van 5,6 miljoen lezers in 1975 gedaald tot 800.000. Bloem wilde niet veel kwijt over de Nederlandse cijfers. 

Verschil

"Wij betalen elke maand een bedrag om het logo en de naam te gebruiken", legt hij uit. "Er is in Nederland geen reden om het anders aan te pakken."

De hoofdredacteur is druk bezig om voor het decembernummer een bekende Nederlander bereid te vinden uit de kleren te gaan. Wie het gaat worden, wil Bloem nog niet zeggen.