Crowdfundactie voor doorstart Man bijt hond op internet

Het populaire tv-programma Man bijt hond hoopt op een tweede leven op internet. Oud-makers van het programma zijn hiervoor een crowdfundingsactie gestart via een website.

Dat meldt Villamedia vrijdag.

Eind augustus maakte KRO-NCRV bekend na zestien jaar te stoppen met Man bijt hond. Vrijdagavond is de laatste uitzending op televisie te zien.

Jeroen Van Leeuwen, een van de initiatiefnemers van de actie, zocht contact met de Vlaamse tv-maatschappij die de rechten heeft van het format. Hij kreeg toestemming om het concept voort te zetten. Een clubje van tien, onder wie de oud-samensteller, redacteuren, verslaggevers en acteurs uit de rubriek Ons kent ons, sloegen de handen ineen.

"We doen dit allemaal vrijwillig omdat we het echt een verarming van het tv-aanbod vinden als Man bijt hond verdwijnt. Dit programma geeft een tijdsbeeld van hoe Nederland in elkaar steekt. Je zou het bijna nationaal erfgoed noemen", bepleit Van Leeuwen.

Bekende Nederlanders

"Juist tijdens de afgelopen twee weken in aanloop naar de laatste tv-uitzending hebben we gemerkt hoe het programma leeft", vertelt de initiatiefnemer van de actie. "Iedereen, van fans tot makers en bekend Nederland, betreurt het besluit om de stekker eruit te halen." 

De actie wordt gesteund door tal van bekende Nederlanders als Paul de Leeuw, Hugo Borst en Neerlandicus Herman Pleij. Allen hebben korte filmpjes opgenomen, waarin ze pleiten voor een doorstart.

Vernieuwing

Voor een doorstart op internet is een startbedrag nodig van 99.000 euro. Daarmee kan een half jaar worden gewerkt. Als de actie slaagt zal er naast de typische Man bijt hond-items als 'De hond schuift aan', 'Ons kent ons' en 'De Lijn', waarbij onbekende plaatsen worden bezocht, ruimte voor vernieuwing zijn.

"We gaan natuurlijk wel innoveren", zegt Van Leeuwen, die een optie heeft op de rechten per 1 januari. "We zijn nu al bezig met nieuwe items en ook willen we meer interactie met de fans."

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie