Dinsdag wordt Vogue Man eenmalig uitgegeven. Voormalig bladenmakers Jan Heemskerk en Jort Kelder twijfelen of de oplage van 50.000 exemplaren haalbaar is. 

Dat zeggen ze dinsdag tegen AD.

"Al meer dan twintig jaar zoeken we naar de sleutel om de mannenbladenmarkt te openen", aldus Heemskerk.

"En al meer dan twintig jaar roepen adverteerders en verkopers van cosmetica: het is slechts een kwestie van tijd dat mannen zich gaan verdiepen in glossy's en crèmes. Maar ik denk dat 90 procent van de mannen geen nachtcrème gebruikt en ook geen lifestylemagazine leest."

'Gierige hufter'

"Vooral niet de gierige hufter als de doorsnee Nederlandse man. Je hebt in ons land vijfduizend mannelijke fashionista's van wie de meerderheid homoseksueel is. Zij willen een modeblad lezen." 

"De rest grijpt naar een tijdschrift dat informeert over golf, computers of voetbal. Zij kopen echt geen tijdschrift om te lezen welk ander mutsje ze op moeten of hoe scherp hun scheiding geknipt moet zijn. Zeker niet wanneer ze voor hetzelfde geld drie bier kunnen kopen.''

Epische prestatie

Jort Kelder aarzelt ook. "Voor vrouwen is een glossy een cadeautje dat ze uitpakt op de bank, mannen lezen niet, of alleen als het in een specifieke behoefte voorziet: VI voor voetbal, Octane voor klassieke auto's en Men's Health voor een sixpack." 

"Echte mannentitels als Esquire en JFK hebben nooit hoge oplages, daar interesseert die perfect getrimde baard of dat doordacht gestylede horloge de Hollandse man te weinig voor. Meer dan 50.000 blaadjes per maand verkopen is een epische prestatie."

Geen modemiepje

"Misschien moeten mannen er even aan wennen om zich in een blad als het onze te verdiepen, maar het zal hen zeker boeien", vindt Vogue-hoofdredacteur Karin Swerink. "Voorlopig zijn we van plan twee keer per jaar te verschijnen, in het voor- en najaar.''

Hoofdredactrice Karin Swerink ziet wel kans van slagen in het project met een oplage van 50.000 exemplaren. "Mannen in mooie pakken of op waanzinnige sneakers, goed verzorgd haar, getrimde baarden, geweldige jeans. Ze duiken steeds vaker op. Ze zijn zelfbewuster en schamen zich daar niet voor. Bovendien hoef je geen modemiepje te zijn om ons blad leuk te vinden."