Lucille Werner had geen zin om met uitgeklede Lingo-versie terug te keren

Lucille Werner zou met een zomereditie van Lingo terugkeren op de buis, maar in plaats daarvan haalt ze de Engelse quiz Pointless naar Nederland. 

"Terugkeren met een uitgeklede versie voelde voor mij niet goed", aldus Werner.

''Ik kreeg de kans een zomereditie van Lingo te maken. Maar is dat wat we willen met Lingo? Er hebben zoveel mensen zoveel plezier aan beleefd. Terugkeren met een uitgeklede versie voelde voor mij niet goed. Mijn lerares Engels wees me erop dat Pointless erg populair is in Engeland."

''Pointless is een kennisquiz waarvoor deelnemers anders moeten leren denken, want de kunst is zo weinig mogelijk punten te halen. Ze dienen antwoorden te geven die niet voor de hand liggen. Ik raakte verslaafd en overtuigd van het succes. Ik heb de programmadirecteur kunnen enthousiasmeren en we hebben de rest in Hilversum gemobiliseerd."

Owen Schumacher

Vanaf maandag 27 juli is Pointless op werkdagen te zien op NPO1, met Owen Schumacher als co-presentator. Hij licht de vragen en antwoorden humoristisch toe. Werner stelt in elke aflevering van een half uur zes vragen en vergelijkt de antwoorden van de kandidaten met de uitkomsten van een panelonderzoek onder honderd Nederlanders.

Lucille Werner krijgt nog bijna dagelijks te horen dat mensen Lingo missen op televisie. ''Het voelt alsof het niet af is. We hebben nooit definitief afscheid genomen van de kijker. Het geeft een wrang gevoel, want we hadden nog bijna een miljoen kijkers toen we weggingen van Nederland 1. Het voelt alsof Lingo nog niet helemaal klaar was."

Geen tijd

Veel tijd om bij het gemis van Lingo stil te staan, heeft ze niet tijdens de opnames van Pointless. ''Deze nieuwe focus geeft me nieuwe energie, natuurlijk.''

Ze verwacht dat de voormalige Lingo-kijkers 'automatisch’ zullen afstemmen op de nieuwe quiz. "Maar ik maak me geen illusies qua kijkcijfers, want we beginnen middenin de zomer. Een spel moet ook de kans krijgen. Hopelijk gaat het publiek het spel waarderen en begrijpen en raken ze er verslaafd aan.''

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie