De digitale bladen- en krantenkiosk Blendle neemt Duitse kranten en bladen in het assortiment op. Er zijn contracten gesloten met Der Spiegel, Die Zeit, Stern en vele andere titels.

Dat meldt Blendle dinsdag in Der Spiegel.

Blendle-oprichter Alexander Klöpping is naar eigen zeggen de afgelopen negen maanden vaak in Duitsland geweest. "Van die negen manaden ongeveer de helft van de tijd", vertelt hij. "Duitsland is natuurlijk een gigantisch land, met vijf keer zoveel inwoners als wij."

"Er heerst hier een echte krantencultuur: er worden geweldige kranten en tijdschriften gemaakt. Maar net als in Nederland was het daar niet mogelijk om losse artikelen te kopen. Sinds we in Nederland hebben aangetoond dat veel mensen dat fijn vinden, kregen we al veel verzoeken uit Duitsland."

Investering

Blendle heeft inmiddels 225.000 Nederlandse gebruikers. Vorig jaar kreeg het bedrijf een investering van 3 miljoen euro door de New York Times en de Duitse uitgever Axel Springer.

De site zei dat geld te willen gebruiken voor een internationale uitbreiding met nog meer titels uit Amerika en andere landen. "We hebben een hoop hengels uitstaan en we weten nog niet wie het eerst gaat bijten", zei Marten Blankesteijn, mede-oprichter van Blendle, eerder tegen NU.nl.

"Nu de drie belangrijkste kranten uit Amerika mee gaan doen hebben we er goede hoop op dat we met nog een paar toffe tijdschriften erbij een Amerikaanse - of eigenlijk internationale - versie uit de grond kunnen stampen."