Grootste oplagedaling kranten sinds 2000

De betaalde papieren oplage van landelijke dagbladen is in 2014 met 4,9 procent gedaald. Dat is de grootste daling sinds het begin van deze eeuw.

Dat blijkt uit cijfers die Het Oplage Instituut (HOI) dinsdag bekend heeft gemaakt. Met digitale edities meegerekend is de daling 1,8 procent.

In het percentage zijn de oplagecijfers van NRC Handelsblad en Nrc.next niet meegenomen. Uitgever NRC Media heeft de cijfers te laat ingeleverd bij HOI.

Het oplagecijfer valt dus mogelijk nog lager uit door de cijfers van het noodlijdende Nrc.next.

Dinsdag werd bekend dat Nrc.next opgaat in een algemene NRC-redactie die een ochtend- en avondeditie gaat maken.

In 2013 werden nog 1.287.211 betaalde papieren kranten bezorgd, vorig jaar waren dat er nog maar 1.224.298. Digitale kranten compenseren die daling deels met een stijging van 104.889 in 2013 naar 141.538 vorig jaar.

Alle landelijke kranten dalen in papieren oplage, waarbij het Nederlands Dagblad (-7,1 procent) en het AD (-6,0 procent) de grootste klappen krijgen. Ook als de digitale edities worden meegeteld, blijven de landelijke kranten dalen.

Regionaal

Ook de regionale kranten dalen flink in betaalde oplage. Vorig jaar werd 6 procent minder papieren kranten bezorgd dan in 2013. Met digitale edities meegerekend is die daling 4,9 procent.

Vorig jaar werden 1.116.871 betaalde papieren regiokranten verspreid. In 2013 waren dat er nog 1.239.743. De digitale oplage steeg van 34.338 naar 46.349 exemplaren.

Net als de landelijke kranten dalen alle regionale titels in betaalde papieren oplage. Het Parool (-11,6 procent) en De Gooi- en Eemlander (-10,7 procent) zijn de grootste dalers.

Gratis

De totale oplage van de gratis kranten Metro en Sp!ts is met 4,1 procent gedaald. Dat komt onder meer door het verdwijnen van gratis dagblad Sp!ts, dat op 9 oktober voor het laatst verscheen.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie