Rick Brandsteder staat op de cover van de jaarlijkse editite van L'Homo. Het eerste exemplaar werd maandag in het bijzijn van Brandsteder in Amsterdam onthuld.

Hoofdredacteur Linda de Mol onthulde de cover van het blad en overhandigde Brandsteder het eerste exemplaar.

L'Homo wordt jaarlijks uitgebracht door Linda.

''Het is intussen een erekwestie geworden om met je knappe kop op de cover van de L'Homo komen te staan'', zegt De Mol.

''Ik ben trots op alweer de zevende editie, want het is niet altijd gemakkelijk een geweldig covermodel te vinden en het is sowieso best moeilijk om het blad ieder jaar te maken, omdat niet alle bedrijven willen adverteren.''

Calvin Klein

''Rick is er helemaal voor gegaan'', vervolgt De Mol. ''Ik vind het getuigen van een enorme portie lef en humor. De coverfoto is geïnspireerd op de campagne van Calvin Klein uit begin jaren tachtig. Dat hij dat aangedurfd heeft dat vind ik echt heel cool van hem.''

"Ik zag hem in Expeditie Robinson en vond het een knappe jongen, enorm afgevallen en heel gespierd. Ik heb dat uiteraard gecheckt bij mijn collega's, en die waren het met me eens. Rick zei meteen ja.''

Video: Rick Brandsteder op cover L'HOMO

Waarde

De 31-jarige Brandsteder geeft op de website van Linda aan dat het voor hem niks uitmaakt wat iemands seksuele voorkeur is. "Maar veel mensen maken zich daar wel druk over", aldus de presentator. "Daarom werk ik graag mee. Laat iedereen in zijn waarde, dat is mijn boodschap."

De Mol en haar team proberen jaarlijks spraakmakend te zijn. Ze noemt het ontslag van Arie Boomsma, de tongzoen van Tygo Gernandt en Thijs Römer en de profvoetballers die in het verleden op de cover durfden te staan.

''Het blijft wel een dingetje dat je als heteroman je zo kwetsbaar durft op te stellen. Het geeft aan dat je totaal niet homofoob bent en daar heel open in bent, wat ik enorm toejuich.''

L’Homo ligt vanaf 21 april in de winkel.