Het doek valt voor het jaarlijkse tv-gala Gouden Loeki. De verkiezing wordt in een andere vorm voortgezet. Een woordvoerster van de STER bevestigde zaterdag een bericht van het AD dat de reclameorganisatie van de publieke omroep moet bezuinigingen op de tv-show.

De uitreiking zelf blijft bestaan. In opdracht van de STER gaat een onderzoeksbureau voortaan elk kwartaal aan een publiekspanel vragen wat de beste reclamespot is, waar een top 10 uitkomt.

Aan het begin van het jaar mag het publiekspanel een definitieve keuze maken uit de veertig genomineerde commercials. Ook de rest van het publiek mag daarna meestemmen via een internetverkiezing.

De Gouden Loeki wordt vervolgens uitgereikt op een reclame-evenement dat niet live op televisie wordt uitgezonden. ''De STER draagt zo een steentje bij aan de bezuinigingen op de publieke omroep en kan de prijsuitreiking toch continueren", legt de woordvoerster uit.

Loeki

De prijs is vernoemd naar Loeki de Leeuw, een pop die van 1972 tot en met 2004 Ster-reclames onderbrak met filmpjes. De eerste Gouden Loeki ging in 1995 naar de KLM-spot 'Zwanen'.

De STER reikte in januari de Gouden Loeki voor de twintigste keer uit aan KNGF Geleidehonden voor de reclame Buddyhond. De winnende reclamespot van dit jaar gaat over een militair met een oorlogstrauma die door zijn geleidehond likkend uit een nachtmerrie wordt gewekt. De reclame 'Flappie' van bol.com eindigde als tweede en 'Moestuin' van Jumbo als derde.