De publieke en commerciële televisiezenders in Nederland durven te experimenteren en hebben veel lef.
 

Dat zegt Peter Lubbers, directeur bij SBS Broadcasting, vrijdag tegen NU.nl.

"Kijk naar Adam zoekt Eva, een programma waarin twee singles naakt voor het eerst met elkaar gaan daten. Dat is echt gedurfd, daar zitten risico's aan. Dat geldt ook voor het realityprogramma Utopia", zegt Lubbers.

Donderdag werd bekendgemaakt dat Talpa, het productiebedrijf van John de Mol, wordt verkocht aan het Britse ITV. Een jaar geleden werd een ander groot Nederlands productiehuis overgenomen door een multinational. Eyeworks werd voor een onbekend bedrag gekocht door Time Warner.

Dat Nederlandse televisiebedrijven populair zijn in het buitenland, heeft volgens Lubbers meerdere oorzaken. "Creativiteit is hier als professie goed ontwikkeld. Dat gaat veel verder dan enkel het bedenken van een goed idee. Het moeilijkste is de fase erna: de financiering en het maken van een programma. De samenhang van die twee processen zit goed in elkaar in Nederland."

Financieel

Volgens televisiekenner en docent aan de Universiteit van Amsterdam Maarten Reesink, is de grootte van Nederland ook een voordeel.

"Nederland is een relatief kleine televisiemarkt met zeventien miljoen inwoners. Dat betekent dat programma's die hier worden bedacht goedkoop moeten zijn, want er staan beperkte inkomsten tegenover", zegt Reesink.

Als een productie dus in Nederland haalbaar is, kan dat gemakkelijk in grotere landen worden uitgerold, stelt Reesink. Want de kosten blijven hetzelfde, er is nog steeds een studio nodig, en de inkomsten zullen naar alle waarschijnlijkheid alleen maar hoger uitvallen dan in Nederland.

Lef maakt Nederlandse televisieproducenten internationaal gewild