Adverteerders gaven bijna 1 miljard euro uit aan televisiereclames

De bestedingen van adverteerders aan televisiereclame zijn vorig jaar gestegen naar bijna 1 miljard euro.

Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde jaarcijfers van het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame SPOT.

De uitgaven liepen op tot 964 miljoen euro. Dat komt neer op een stijging van 3,3 procent. 

Adverteerders gaven 850 miljoen euro uit aan reclamespotjes. Dat is een groei van 2,1 procent.

De bestedingen aan sponsorreclames, waarbij adverteerders als sponsor optreden van een programma, bedroegen 114 miljoen euro. Ten opzichte van het jaar daarvoor werd hier 12,9 procent meer aan uitgegeven. 

Daarmee is de daling van 2013 weer volledig goedgemaakt en lijkt ook hier het tij van de economische recessie gekeerd, zegt SPOT.

Online

De online-videoplatforms realiseerden in 2014 een groei van maar liefst 70 procent en kwamen uit op 21 miljoen euro. Ze toonden meer dan 1,3 miljard video-impressies via hun websites en apps. Dat is een groei van 21 procent.

SPOT verwacht dat die groei voorlopig zal aanhouden. Het marketingcentrum voorziet dan ook een sterke toename van de online-videobestedingen in 2015.

Televisie

Ook de groei van de televisiemarkt zet dit jaar naar verwachting door. Dat komt overeen met de inschatting van het Centraal Planbureau (CPB) dat de economie zich in 2015 verder zal verbeteren. SPOT voorspelt dit jaar een groei van de televisiebestedingen van tussen de 2 en 3 procent.
 
''Televisie heeft zich fantastisch hersteld. Mede onder invloed van een recordkijktijd in 2014, is de positie van televisie in de media-mix nog groter geworden", zegt SPOT-directeur Michel van der Voort.

"Adverteerders waarderen de aanhoudende kracht van televisie. De online-videoplatforms zorgen voor een aanvulling van het bereik dat elk jaar meer toeneemt.''

Lees meer over:
Tip de redactie