Algemeen hoofdredacteur Peter Vandermeersch wil ondanks de negatieve resultaten niet stoppen met de krant nrc.next.

Dat vertelt hij donderdag in een interview met Adformatie.

De hoofdredacteur is van mening dat de krant nog altijd een positieve bijdrage aan de resultaten heeft. "Als we morgen nrc.next stop zouden zetten, dan moeten we echt veel mensen ontslaan. Dus stoppen is absoluut niet aan de orde", vertelt Vandermeersch.

De reden voor de twee stagnerende jaren ligt volgens de algemeen hoofdredacteur aan een wijziging aan de oplage; zo worden gratis proefabonnementen niet meer meegeteld.

"Samen met digitaal verkoopt nrc.next iets meer dan 50.000 exemplaren. Dat is minder dan het ooit geweest is, want het zat zo rond 67.000."

Uit cijfers van Het Oplageinstituut blijkt overigens dat de betaalde gerichte oplage (volle abonnementsprijs) van nrc.next óók onafgebroken daalt sinds het derde kwartaal van 2013. In het derde kwartaal van 2014 daalde de digitale plus papieren oplage met 22,8 procent.

Niet goed

Vandermeersch erkent dat het niet goed gaat. "Als er in de ochtend nog een miljoen kranten verkocht worden dan moeten wij daar ook een groter aandeel in kunnen pakken. Ik vind dat je weer naar 70 à 75.000 exemplaren toe moet", vervolgt hij.

"Onze nieuwe uitgever Mediahuis wil zowel NRC Handelsblad als nrc.next laten bloeien: de één in de ochtend, de ander 's middags. Eerst willen we dus stabiliseren rond de 50.000 voordat we kunnen groeien."