Alleen De Volkskrant stijgt in het derde kwartaal van 2014 met de betaalde oplage. De krant daalt 4,7 procent met papieren oplage, maar compenseert dat met digitale abonnementen.

In totaal stijgt de krant met 0,4 procent. De overige landelijke en regionale kranten dalen in oplage.

De totale krimp van papieren en digitale dagbladen bedraagt  2,1 procent. Dat blijkt uit cijfers van oplageinstituut HOI.

De NRC Next is met de papieren oplage de grootste daler met -29,4 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat compenseren zij enigszins met digitale abonnementen, maar in totaal daalt het oplagecijfer met 22,8 procent.

De Telegraaf, de krant met de hoogste oplage, daalt in totaal met 1,4 procent. Ook AD raakt betalende lezers kwijt, namelijk 4,5 procent. NRC Handelsblad daalt met 5,5 procent.

Gooi- en Eemlander

Bij de regionale dagbladen daalt De Gooi- en Eemlander het hardst met de betaalde papieren oplage, namelijk 12,8 procent. Ook Het Parool daalt met papier fors (12,1 procent), maar kan dat verlies opvangen met digitale abonnementen. Daardoor houdt de Amsterdamse krant het verlies beperkt tot 4,4 procent.

De gratis krant Metro stijgt in verspreide oplage met 1,2 procent. Spits, dat inmiddels niet meer op papier wordt uitgegeven, daalde in het derde kwartaal met 12,2 procent.