De Loden Leeuw voor de 'meest irritante Bekende Nederlander in een reclame' gaat dit jaar naar de broers Tim en Tom Coronel voor hun filmpje voor autoverzekeraar Allsecur.

Meest irritante reclame is die van vergelijkingssite HoyHoy.nl. In hun reclame hangt een luiaard aan een plafond in een ziekenhuis.

De winnaars zijn maandagavond bekendgemaakt in het consumentenprogramma Radar. Ruim 100.000 mensen brachten afgelopen weken hun stem uit op de genomineerden.

De Coronels hebben met 38 procent van de stemmen ruim gewonnen van de Brabantse stylist Roy Donders, die voor Jumbo in zijn juichpak stond. Hij kreeg 23 procent van de stemmen. 

Respectloos

Het publiek vindt de commercial van Tim en Tom Coronel vooral irritant vanwege de respectloze wijze waarop de twee de plaatselijke bibliotheek binnenscheuren in hun auto.

Bij Hoyhoy vielen de kijkers over de vergelijking van zorgconsumenten met luiaards. De dieren zijn in de reclame uit op zinloze cosmetische ingrepen, zoals nagelverlenging en vachttransplantatie. De vergelijkingssite kreeg 34 procent van de stemmen.

Dialogen

Andere genomineerde irritante BN'ers waren Gerard Joling en Jort Kelder voor hun belabberd geacteerde dialogen in een reclame voor autoverhuurder Sixt, Chantal Jansen in een tuttig spotje van wasverzachter Robijn en Jeroen van Koningsbrugge die de mannen- en vrouwenrollen voor zijn rekening nam in een reclameboodschap van verhuurder Overtoom.

Fonq, Gaslicht.com, Specsavers en Strato waren de andere genomineerde irritante spotjes.

Eerdere winnaars van de Loden Leeuwtjes zijn onder anderen Frans Bauer, Joop Braakhekke en Louis van Gaal en spotjes van Hi, Specsavers en Zalando.