Blendle krijgt 3 miljoen van New York Times en Axel Springer

De investeringstakken van de New York Times en Axel Springer steken 3 miljoen euro in de ontwikkeling van Blendle, de digitale nieuwskiosk waar veel Nederlandse media inmiddels bij zijn aangesloten.

Het geld zal door de startup worden gebruikt om internationaal uit te breiden, stellen oprichters Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn in een interview met NU.nl.

Artikelen van kranten en tijdschriften kunnen op Blendle los worden aangeschaft, doorgaans voor enkele tientallen eurocenten. Het bedrijf geeft geen exacte gebruiks- en omzetcijfers, maar heeft ruim 100.000 geregistreerde gebruikers.

13 miljoen

De waarde van Blendle wordt door de investeerders geschat op 13 miljoen euro. "Het staat in geen enkele verhouding met de waarde die er daadwerkelijk nu is", zegt Klöpping.

Blendle is nu namelijk nog niet winstgevend, maar de omzet vertoont wel een stijgende lijn. In de afgelopen drie maanden groeiden de inkomsten maandelijks met tussen de 10 en 43 procent.

De startup zegt dat buitenlandse uitgevers steeds vaker interesse tonen in Blendle. Volgens Klöpping was het bijvoorbeeld "bizar simpel" om het tijdschrift The Economist op het platform te krijgen, nadat Nederlandse uitgevers juist lange tijd terughoudend waren.

De nieuwe investeerders krijgen geen controle over de uitgevers die wel en niet op Blendle zullen worden aangesloten. "Eigenlijk hebben ze vrij weinig te zeggen en dat is precies wat we wilden", aldus Klöpping.

App

In de komende maanden brengt Blendle een iOS-app uit waarin artikelen kunnen worden gelezen. In eerste instantie zijn daarin alleen artikelen te lezen die door de redactie van Blendle worden aangeraden, zo demonstreert Klöpping.

Bij artikelen wordt standaard een foto en introductietekst getoond. Door vervolgens omhoog te swipen kunnen gebruikers het hele artikel aanschaffen.

Het is nog onduidelijk naar welke landen Blendle als eerste zal uitbreiden. Dat is afhankelijk van het animo onder grote uitgevers in verschillende landen.

Alomtegenwoordig

Uiteindelijk heeft Blendle de ambitie om internationaal een alomtegenwoordig platform te worden. "Wat wij willen is dat je op iedere journalistieke site met Blendle kan betalen, of je nou een artikel tegenkomt uit de Wall Street Journal of uit een krant in Zuid-Afrika", zegt Klöpping.

"Op het moment dat je wil betalen moet het zo simpel zijn als één klik. Het maakt me niet uit of je het op Blendle leest of op de site van een krant, er moet altijd een soort 'Betaal met Blendle'-knopje staan."

Lees het hele interview: Nederlands vlaggetje van Blendle in het New York Times-gebouw

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie