Jörgen Raymann ergert zich aan beleid NPO

Jörgen Raymann ergert zich soms groen en geel aan het beleid van de publieke omroep. Hij voerde gesprekken met SBS maar besloot uiteindelijk toch bij de NPO te blijven met zijn nieuwe zaterdagavondshow Raymann!, die zaterdag van start gaat.

Dat vertelt hij vrijdag in het AD.

De presentator verhuist met zijn tv-programma van de zondag naar de zaterdag. En die overstap vindt hij nog best spannend. "Ik zal niet jokken, ik vind het ontzettend spannend en ben hartstikke nerveus! Kijkcijfers zijn niet leidend bij de publieke omroep, maar er wordt toch wel van je verwacht tussen de 800.000 en een miljoen kijkers te scoren."

Raymann moet zijn nieuwe show maken met fors minder geld. Het programma telt geen veertien maar acht afleveringen en is een kwartier korter. De bezuinigingen bij de publieke omroep hebben hem aan het denken gezet over het publieke bestel.

"Het probleem is dat ze nog steeds doelgroeptelevisie maken. Hindoestanen hebben bijvoorbeeld nog steeds hun eigen omroepje dat alleen in de middag uitzendt. Pure geldverspilling vind ik dat."

Loyaliteit

De tv-coryfee voerde gesprekken met SBS voor een overstap naar de commerciële zender, biecht hij verder op. Hij kreeg daar twee "erg leuke formats" van John de Mol aangeboden.

"Maar mijn moraliteit en loyaliteit liggen nog bij de publieke omroep. Ik ben trots op wat ik tot nu toe heb gemaakt. We hebben toch iets unieks neergezet: een late night-programma met een multiculti-dna en een donkere presentator bovendien."

Toch sluit hij niet uit dat de overstap in de toekomst nog gaat gebeuren. Hoewel hij voorlopig wil blijven presenteren, heeft Raymann ook ambities om een andere rol te krijgen binnen de publieke omroep. "Er zal wel een punt komen dat ik niet meer voor de camera hoef te staan. Dan wil ik bij de publieke omroep misschien een bestuurlijke functie. Alleen dan ben je in de positie om echt iets te veranderen."

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie