'Nu juist een goede tijd om Harper's Bazaar te lanceren'

Dat de Nederlandse editie van modetijdschrift Harper's Bazaar juist in een tijd verschijnt waarin veel bladen stoppen, is volgens illustrator en creatief directeur Piet Paris helemaal niet zo raar.

"Zo'n blad wordt niets voor niets nu in de markt gezet. Daar is over nagedacht", zegt Paris tegen NU.nl.

"Dat mensen daar vraagtekens bij hebben snap ik, maar wij hadden goede redenen om nu met Harper's te komen. Er staan dingen in die je niet terug kunt vinden op internet of andere modebladen, stelt de illustrator die bij het tijdschrift aan de slag gaat als creatief directeur.

"Nederland wordt steeds beter in de omgang met mode en alles wat daar omheen komt kijken." Volgens Paris komt het blad juist precies op het goede moment.

Timing

De vraag is of er nog wel plek is voor een nieuw modetijdschrift op de Nederlandse markt, aangezien de oplages van vrouwen- en modebladen fors lager liggen dan drie jaar geleden.

Hoofdredacteur Cecile Narinx vindt van wel. Ze noemt het geen slechte timing om nu met het tijdschrift te komen, onder het mom 'de één z'n dood, is de ander z'n brood': "Het is juist de perfecte timing, als er bladen weg gaan moeten er nieuwe bladen bij komen, want het aantal lezers in Nederland blijft natuurlijk gelijk."

Bekijk de reportage van het openingsfeest:

Doelgroep

Narinx hoopt met haar nieuwe blad een andere doelgroep aan te spreken dan de meeste modebladen. "De Harper's Bazaar doelgroep is ouder dan die van de Vogue, Marie Claire en Elle. Deze vrouwen zijn 35 plus, hebben een goede carrière en zoeken naar een blad dat voor hen uitzoekt wat ze moeten lezen, lezen en waar ze op vakantie moeten gaan."

Als het aan Narinx ligt kan het tijdschrift zelfs nog interessant zijn voor 80-jarigen. ''Waarom niet? Dit zijn juist ook de vrouwen die wat te besteden hebben. Dat stijl en mode alleen iets is voor meisjes van twintig is ontzettend achterhaald.''

Stoer

"Ik vind het stoer dat Harper's in deze tijd het blad lanceert. Het is tegen de wind in.", aldus presentator Matthijs van Nieuwkerk. "Ze zullen vast goed hebben nagedacht en dat zal Cecile (Narinx, red.) ook niet in haar eentje hebben gedaan."

Volgens van Nieuwkerk is het hoopgevend dat bladen in deze tijd kans zien te starten. "Het is toch hartstikke leuk als het lukt, dan hoeven we niet helemaal te somberen, dan is er tenminste nog hoop."

Reuring

Claudia Straatmans, hoofdredacteur bij Marie Claire, ziet de komst van Harper's Bazaar niet als bedreigend voor haar eigen blad. "We vinden het vooral opwindend, het medialandschap wordt weer even opgeschud en dat is alleen maar goed voor onze branche. Hoe meer reuring, hoe meer mensen voelen dat tijdschriften onmisbaar, onvervangbaar en onderscheidend zijn."

"'A girl can’t read without a lipstick', zei Audrey Hepburn ooit, hoe meer tijdschriften we kunnen lezen over lipstick met lipstick op, hoe kleuriger onze wereld", vervolgt Straatmans. "Ik vind het ijzersterk dat uitgeverijen nog steeds de ballen hebben om te starten met iets nieuws."

Modeontwerper Jan Taminiau is van mening dat het altijd een goed idee is iets te doen als je maar genoeg gepassioneerd bent en gelooft in het idee. "Als ik had geluisterd naar iedereen die zei: 'Begin niet voor jezelf', had ik hier ook nooit gestaan. En kijk waar het mij heeft gebracht."

Cécile Narinx: 'Men lijkt wel een beetje bang voor mode'

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUwerk

Tip de redactie