
'Nieuwe Revu was jarenlang geen prioriteit bij Sanoma'
Donderdag werd bekend dat het Finse mediaconcern Nieuwe Revu, Panorama en Playboy heeft verkocht aan de Groningse uitgever Pijper Media.
Noomen gaat ervan uit dat het werken bij een kleinere uitgever prettiger zal zijn. "Plannen voor verbetering werden door Sanoma steeds in de kiem gesmoord. Daar waren we ongewenste kinderen."
"Bij Pijper Media kunnen we een kwaliteitsslag gaan slaan", vervolgt hij. "Daar zijn we een focusmerk waar het bedrijf in wil investeren. De lijnen met de directie zijn een stuk kleiner. En ze willen niet verder bezuinigen op papier."
Ook Patrick Goldsteen, hoofdredacteur van de Playboy, ziet de voordelen van een kleiner bedrijf. "We zijn in één keer een van de belangrijkste merken. En we zijn bij een bedrijf terecht gekomen dat van het printproduct weer iets moois wil maken."
Oplages
Goldsteen denkt niet dat de dalende oplages een probleem zijn voor de toekomst van Playboy. "We verkopen nog altijd meer dan de concurrenten. We zijn een wereldmerk dat niet snel uitgewerkt zal zijn en dat ook kan groeien op andere platformen."
De hoofdredacteur maakt zich geen zorgen dat Pijper Media, een kleinschalig familiebedrijf, een wereldmerk als Playboy niet aankan. "Het is een bedrijf dat door de jaren heen heeft moeten leren om goed te ondernemen. Dan is het voor Playboy juist heel goed om daar bij te zitten."
Zowel Nieuwe Revu als Playboy kijken uit naar de verhuizing van Hoofddorp naar Amsterdam. Noomen hoopt op een mooie, centrale plek. "Dat is goed voor de dynamiek op de redactie. We willen graag zichtbaar zijn in de stad."
Doelgroep
De redacties van de mannenbladen komen bovendien dicht bij elkaar te zitten. Volgens Noomen gaat dat er voor zorgen dat het duidelijker gaat worden voor welk publiek Nieuwe Revu en Panorama nu eigenlijk schrijven.
"Wij richten ons meer op hoger opgeleide mannen die in de Randstad wonen", zegt de Nieuwe Revu-hoofdredacteur. "Bij de Panorama is de doelgroep ouder en wonen de lezers buiten de Randstad. Dat kunnen we beter met elkaar afstemmen als we dichter bij elkaar zitten."
Op de vraag of Playboy-hoofdredacteur Goldsteen al grappen heeft gemaakt over de naam Pijper Media, reageert hij lachend: "Dat ga ik maar niet doen, want dat kan nare consequenties hebben."