Uitgeverij Sanoma gaat de mannenbladen Nieuwe Revu, Panorama en Playboy verkopen aan de in Groningen gevestigde uitgever Pijper Media.

Dat is donderdagochtend bekendgemaakt door het Finse mediaconcern.

In totaal verhuizen 23 medewerkers van de mannenbladen mee naar de nieuwe eigenaar. Het gaat om alle redacteuren en enkele marketing-medewerkers.

Pijper Media bestaat sinds 1972. Het familiebedrijf richt zich op tijdschriften die gespecialiseerd zijn in sport, lifestyle, gastronomie en toerisme. Bladen die Pijper Media uitbrengt zijn onder meer Wieler Revue, Surfmagazine en Lonely Planet.

Drukker

De uitgever heeft al eens eerder tijdschriften gekocht van Sanoma: Wieler Revue en de restaurantgids Lekker 500. Daar komen Nieuwe Revu, Panorama en Playboy nu bij. Pijper Media is bovendien al de drukker van Nieuwe Revu.

"Het maakte de onderhandelingen makkelijker omdat we elkaar kenden", zegt Henk Scheenstra, directeur van de tijschriftentak bij Sanoma, tegen NU.nl. "Dat gaf ze een voorsprong in het verkoopproces. Maar er waren andere gegadigden en die kregen ook een eerlijke kans."

Anton Pijper, CEO van Pijper Media, is verheugd met de aankoop van deze "iconische merken". "Met die bladen zijn generaties opgegroeid. Samen met de redacties zien wij er naar uit om deze sterke merken met nieuw elan verder multimediaal uit te bouwen."

Verhuizing

De uitgever is gevestigd in Groningen, maar de drie mannenbladen krijgen een onderkomen in Amsterdam. Het familiebedrijf wil op deze manier haar positie opbouwen in het westen.

De verkoop is nog onder voorbehoud, omdat de vakbonden en ondernemingsraad eerst een positief advies moeten uitbrengen. En ook de licentiegever van Playboy moet akkoord gaan. Scheenstra verwacht dat dit proces 1 september afgerond is.

De redacties van de desbetreffende bladen kunnen pas verhuizen uit Hoofddorp, de standplaats van Sanoma, als Pijper Media een onderkomen in Amsterdam heeft gevonden. "Tot nu toe konden ze niet met verhuurders praten wegens geheimhouding", zegt Scheenstra. "Maar we zijn heel optimistisch dat dit heel snel na 1 september gaat gebeuren."

Reorganisatie

De bladen waren in de verkoop als onderdeel van een grootschalige reorganisatie die eind vorig jaar werd aangekondigd, waarbij Sanoma afscheid neemt van 32 tijdschriften. Sommige titels werden direct al ondergebracht bij Sanoma's content-marketingbedrijf Head Office.

Negentien andere titels vonden in juni een nieuw onderkomen bij uitgever New Skool Media. Het gaat onder meer om de bladen Formule1, Truckstar, Delicious,Vorsten, KIJK, Know How en ZIN. De vakbonden en ondernemingsraden gaven daarvoor eerder deze maand hun goedkeuring.

Het verkoopproces rond Nieuwe Revu, Panorama en Playboy lijkt volgens Scheenstra op het verloop van de eerdere onderhandelingen.

"De gesprekken met de bonden en OR zijn woensdagavond begonnen, nadat er eerder op de dag is getekend en die zijn uitstekend gegaan. Het protocol van overgang van de arbeidsvoorwaarden van de werknemers met New Skool Media over de vorige titels is goedgekeurd, dus ik verwacht geen problemen met deze overgang."

Glossies

In totaal heeft Sanoma zes clusters in de verkoop gedaan. Nu er een koper is gevonden voor het cluster mannenbladen, is er alleen voor de Glossies nog geen duidelijkheid. "Grazia, Marie Claire, Beau Monde en Nouveau blijven onder strategische heroriëntatie", vertelt Scheenstra.

Hij verwacht hierover in het najaar uitsluitsel te kunnen geven.

'Verkoop Sanomatitels doet pijn' | Overzicht: Reorganisatie bladentak Sanoma | 'Nieuwe Revu was jarenlang geen prioriteit bij Sanoma'