Sanoma Media Nederland verkoopt negentien tijdschriften aan mediahuis New Skool Media. Alle 93 medewerkers van de betreffende bladen verhuizen mee naar de nieuwe eigenaar.

Dat maakt Sanoma vrijdag bekend. De voorgenomen verkoop is nog onder voorbehoud van een positief advies van de vakbonden en de ondernemingsraad. Ook moeten de licentiegevers nog akkoord gaan.

Als zij allen instemmen, dan wordt verwacht dat de overgang naar de nieuwe eigenaar na de zomer is afgerond.

Geen van beide partijen doet een uitspraak over het bedrag dat gemoeid is bij de transactie.

De negentien tijdschriften die overgaan van Sanoma naar New Skool Media zijn: Home and GardenSeasonsKnipmodeKnippie, MOTO73, MOTOR, Formule1, TruckstarBabygidsRoots, delicious., VorstenKIJKKnow How, ZIN, FietsFietsActief, Procycling en Zeilen.

Vakbonden

Sanoma-directeur Henk Scheenstra verwacht weinig moeilijkheden met betrekking tot een positief advies van de ondernemingsraad en de vakbonden, zegt hij tegen NU.nl. 

"Er hebben donderdagavond al gesprekken plaatsgevonden met de vakbonden om hen te informeren over de voorgenomen verkoop. We hebben gesproken over het protocol van overgang, wat ook de harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden behelst. Dat is goed verlopen en ook het gesprek met de OR ging uitstekend."

Overige titels

Van de 32 titels waarvan Sanoma in november 2013 bekendmaakte die te willen verkopen of samenvoegen, blijft een aantal titels over.

Sommige daarvan werden in november al ondergebracht bij Sanoma's content-marketingbedrijf Head Office. Dat betrof vooral bladen die werden gemaakt in opdracht van sportbonden; zoals hockey.nl en PaardenSport.

Drie titels worden binnen de komende maanden samengevoegd met andere titels van Sanoma, aldus Scheenstra. 101 Woonideeën, More than Classic en Kinderen gaan dan op in respectievelijk vtwonen, Eigen Huis en Interieur en Ouders van Nu.

Mannenbladen

De titels waar nog over gesproken wordt, zijn de mannenbladen Panorama, Nieuwe Revu en Playboy en de glossy’s Grazia, Marie Claire, Beau Monde en Nouveau. "Deze titels blijven onder strategische heroriëntatie", vertelt Scheenstra.

"Er waren al partijen die specifieke titels wilden kopen. Maar omdat we in deze ronde alleen hebben gesproken met partijen die drie of meer clusters wilden, hebben zij in de wachtkamer gezeten. Die gesprekken pakken we nu weer op."

Het scenario waarin de overgebleven bladen niet verkocht raken, noemt Scheenstra niet reëel. "Ik ben ervan overtuigd dat we daar een goede oplossing voor weten te vinden. Toen we begonnen aan dit proces hebben we gezegd dat dit heel 2014 in beslag zou nemen. We hebben nu al voor vier van de zes clusters een mooi huis gevonden. Dat gaat ons voor deze laatste twee clusters ook lukken."

New Skool Media

Scheenstra is verheugd dat Sanoma na een lang proces in New Skool Media een geschikte koper heeft gevonden voor de negentien bladen. "We wilden het goed en zorgvuldig doen om de juiste partij te vinden voor onze titels. Ik ben erg blij dat het zo goed gelukt is."

New Skool Media-oprichters Cor Jan Willig, die eerder ook bij Sanoma werkte, en Rob Koghee zijn "trots en verheugd" dat zij de overname kunnen doen. "Alle negentien titels zijn immers sterke merken. Wij geloven stellig in de kracht van deze merken en zien ernaar uit om ze met nieuw elan verder uit te bouwen, samen met de vakkundige mensen die nu al met veel passie voor de betreffende titels werken."

Meerdere partijen

Vanaf het moment dat de 32 tijdschriften uit de portefeuille van Sanoma verkocht of samengevoegd zouden worden, waren meerdere partijen in de running, zegt Scheenstra. "Wij wilden alleen praten met de partijen in interesse hadden in drie clusters van magazines of meer. Van daaruit hebben wij een schifting gemaakt en zijn we het verkoopproces in gegaan."

Scheenstra is ervan overtuigd dat New Skool Media het juiste onderkomen is voor de negentien tijdschriften waar Sanoma afscheid van neemt. Het is wat hij een optelsom van zaken noemt. "New Skool Media zal de bestaande arbeidsvoorwaarden inclusief ons sociaal plan waarborgen." Een belangrijke voorwaarde, zegt hij. Want de nieuwe eigenaar moet volgens de directeur "een goed huis zijn voor onze mensen".

'Verkoop Sanomatitels doet pijn' | Overzicht: Reorganisatie bladentak Sanoma