De Telegraaf mag tv-gids uitgeven

De Telegraaf mag een eigen tv-gids uitgeven met informatie over radio- en tv-programma's. Dat blijkt uit een uitspraak van de rechtbank in Amsterdam woensdag na een bijna twee jaar durende bodemprocedure.

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) was de procedure begonnen nadat de krant in juni 2012 twee keer een tv-gids uitgaf met de programmagegevens voor de hele week.

Volgens de NPO zijn deze gegevens auteursrechtelijk beschermd.

De rechter concludeerde dat er weinig creativiteit komt kijken bij een opsomming van programmagegevens en dat er dus van auteursrechten geen sprake is. ''Het betreft enkel de feitelijke gegevens van de programmering.''

Er loopt ook nog een hogerberoepszaak over deze kwestie. Na een kort geding twee jaar geleden gaf de rechter de omroepen gelijk, waarop De Telegraaf beroep aantekende.

Definitief

Het gerechtshof in Amsterdam besliste vorige maand in een tussenvonnis dat de krant wél tv-gegevens mag publiceren. Het definitieve vonnis van het hof komt deze zomer.

De Telegraaf weet nog niet of er binnenkort weer een tv-gids komt. ''Maar dit vonnis geeft ons vertrouwen in de uitspraak in de definitieve zaak'', verklaarde een zegsman. De NPO kan nog niks zeggen over eventuele vervolgstappen en gaat het vonnis eerst bestuderen.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie