De Persgroep is geïnteresseerd in een overname van NRC Media. De uitgever van onder meer de Volksrant, Trouw en Parool, zou deze zomer al een bod willen uitbrengen.

Dat heeft de topman van de Persgroep, Christian van Thillo, donderdagochtend gezegd tijdens de presentatie van de jaarcijfers, meldt de Volkskrant.

NRC Media is de uitgever van NRC Handelsblad en NRC.next. Sinds maart wil de eigenaar, investeringsmaatschappij Egeria, haar aandeel verkopen.

Van Thillo zegt nu dat de Persgroep daarin is geïnteresseerd. Er zou voor de zomer al een bod kunnen volgen als alle betrokkenen er een goed gevoel bij hebben. 

''Het is een activiteit die binnen onze kern past die te koop staat, dus daar kijken we naar'', stelt Van Thillo. ''We zullen de dossiers goed bestuderen en goed bekijken of en onder welke voorwaarden we mogelijk een bod zullen doen.''

Gezond

Volgens Van Thillo heeft Egeria nog geen prijs gevraagd voor haar aandeel. De komende weken gaat daarover gepraat worden. Dan moet blijken of er daadwerkelijk een bod gedaan gaat worden.

Van Thillo bestempelde de resultaten van De Persgroep als gezond. Hij gaf verder aan ook geïnteresseerd te zijn in de Belgische tijdschriften van Sanoma. Dat geldt niet voor de Nederlandse titels van dat bedrijf die eveneens in de etalage staan, zoals Nieuwe Revu, Playboy, Panorama en Grazia.

Mededinging

Of een eventuele overname wordt geoedgekeurd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) kan een woordvoerder van de toezichthouder nog niet zeggen. Bij een eventuele overname krijgt De Persgroep op De Telegraaf en het Financieele Dagblad na alle Nederlandse landelijke dagbladen in handen.

"We gaan hier nu nog niet op in, als de deal doorgaat moeten we dat eerst onderzoeken. Een goedkeuring hangt van veel factoren af", aldus de zegsman. Zo wordt er onder andere gekeken naar marktwerking, een dominante marktpositie en of er voor consumenten nog wat te kiezen valt.

België

De Persgroep is in Nederland verder eigenaar van radiozender Q-Music en heeft in België onder meer de kranten Het Laatste Nieuws en De Tijd en televisiezender VTM. Het concern zag de omzet vorig jaar met 1 procent dalen tot 901 miljoen euro. De nettowinst verbeterde echter met bijna een kwart tot 68 miljoen euro.

Bij de Nederlandse kranten gingen de advertentie-inkomsten vorig jaar met 18 procent achteruit. Volgens de directeur van de Nederlandse tak, Frits Campagne, stabiliseerde de advertentiemarkt in de eerste 2 maanden van dit jaar wel. Die ontwikkeling zette in maart en april echter niet door.