Met de lancering van het online platform NRC Q, wil NRC Handelsblad jongeren aan zich binden die het nieuws niet meer lezen op papier.

Dat zegt Freek Staps, chef van de nieuwste digitale uitbreiding van NRC Handelsblad, tegen NU.nl.

NRC Q wordt een online uitgave over zakelijk nieuws waarop lezers een abonnement kunnen afsluiten.

De nieuwe site richt zich in eerste instantie op mensen met een voorkeur voor zakelijk nieuws. In de praktijk zijn dit vaak jonge, hoog opgeleide mensen die aan hun eerste baan beginnen en het nieuws via een smartphone of tablet binnenkrijgen. 

Scherper

"Er is onder die groep een grote behoefte aan informatie over een bedrijf, hun carrière of de zakenwereld", zegt Staps. Een ander medium vraagt ook om een andere benadering , daarom is er volgens Staps ook een verschil met het papieren economiekatern uit de krant.

"Sommige onderwerpen zullen hetzelfde zijn, over belangrijke gebeurtenissen wil je ook worden geïnformeerd. Wij willen mensen vertellen wat er vandaag gaat gebeuren om de dag aan te kunnen en je baas net even te slim af te zijn. We schrijven onze verhalen korter, toegankelijker en scherper met meer video's en graphics."

Abonnement

De redactie van NRC Q bestaat uit tien redacteuren, aangevuld met twintig medewerkers van de economieredactie van de krant. Er zullen daarnaast ook stukken verschijnen andere redacties zoals media, wetenschap en politiek.

Maandelijks worden twintig stukken gratis  aangeboden. Voor een volledig abonnement moet 3,50 euro per week worden betaald. De artikelen staan dagelijks om 5.30 uur online, ook in het weekend.