'Publiek omroep openstellen aan bedrijven'

Het moet voor bedrijven en organisaties mogelijk zijn om programma's te gaan maken voor de publieke omroep zonder tussenkomst van een omroep. De omroep wordt dan een productiehuis.

Omroepen gaan dan hun recht verliezen op zendtijd en programmabudget. In plaats daarvan moeten per genre hoofdredacteuren met een eigen redactie komen die gaan bepalen wat er op de publieke omroep te zien zal zijn.

Dat staat in het advies van de Raad voor Cultuur aan staatssecretaris Sander Dekker, melden betrokkenen rond de adviescommissie dinsdag aan NRC. De krant baseert zich ook op vooradviezen van groepjes deskundigen die de Raad hielpen.

Suggesties voor genres zijn kinder-tv, cultuur en levensbeschouwing. Daar kiest de publieke omroep dan zelf voor. Alleen voor nieuws en evenementen wordt een uitzondering gemaakt. De NOS kan op deze manier blijven bestaan. Amusement verdwijnt helemaal.

Omroepen werken volgens het advies niet meer met ledenaantallen. Samenwerking met maatschappelijke organisaties moet zorgen voor draagvlak. 

Nieuwe visie

Het advies van de Raad voor Cultuur wordt donderdag voorgelegd aan Dekker. Deze zomer komt hij met een nieuwe visie voor de publieke omroep. Het publieke bestel wordt hervormt als gevolg van de bezuinigingen van het kabinet.

De Raad voor Cultuur laat desgevraagd weten niet te willen reageren op het artikel voor het advies donderdagochtend wordt gepresenteerd. De raad wordt voorgezeten door Joop Daalmeijer, die een lange carrière bij publieke omroepen en bij commerciële zenders achter de rug heeft. 

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUwerk

Tip de redactie